تکنولوژی پهپادها در خدمت باستان شناسان

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پرفسور توماس فینان Thomas Finan  باستان شناس و مورخ دانشگاه سنت لویئز  طی دو دهه گذشته در حال اجرای پروژه کاووش های میدانی ، شناسائی و تحقیق در مناطقی از شمال ایرلند است . در این محوطه باستانی یک مجموعه کلیسائی ، خندق و دژ نظامی و تعدادی دژهای مدور وجود دارد .

وی و تیم همراه خود در این مطالعات علاوه بر استفاده از انواع تکنولوژی های روز دنیا ، به صورت ویژه ای از هواپیماهای بدون سرنشین برای مطالعه دقیق تر سایت های باستانی ، کشف مناطق جدیدی که باید مورد حفاری قرار بگیرند و همچنین ترسیم تحرکات و پویائی جوامع ساکن در این منطقه طی قرون وسطی استفاده می کند .

این پژوهشگر باستان شناس در این رابطه می گوید : " ما با کمک روش فوق توانسته ایم حجم بسیار زیادی از اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت دیجیتالی به دست آوریم . این موضوع واقعا منحصر به فرد و قابل توجه است .  ما با کمک این فناوری توانسته ایم چشم اندازی سه بعدی از این مناطق به دست آوریم که به ما اجازه می دهد تا هر تغییر کوچک در وضعیت توپوگرافی منطقه را مشاهده کرده و سازه های معماری و مناطق مورد سکونت قرار گرفته را شناسائی کنیم . در ادامه تحقیقات ، اطلاعات دیجیتالی دریافت شده توسط متخصصین ژئوفیزیک با تصاویر و داده های سه بعدی ادغام شده و در نتیجه این فرایند ما به  درک شگفت انگیزی از آن چه که وجود دارد دست پیدا خواهیم کرد . این موضوع بدون استفاده از بیلچه و حفاری امکان پذیر خواهد بود . "