پیش بینی مسیر طوفان ها با کمک ماهواره ناسا

پیش بینی بسیاری از طوفان های بزرگ در جهان برای هواشناسان کار بسیار دشواری محسوب می شود. مولفه های فراوانی برای پیش بینی طوفان ها مورد نیاز است که بررسی این مولفه ها برای طوفان های عظیم چندان آسان نخواهد بود. حال سازمان فضایی ناسا به فکر راه حلی برای رفع این مشکل افتاده است و قصد دارد تا با ساخت یک ماهواره ویژه، امکان پیش بینی طوفان های بزرگ را فراهم سازد.

این سازمان در برنامه های خود ساخت یک ماهواره مخصوص به نام سیستم ماهواره ای مسیریابی جهانی طوفان یا CYGNSS (Cyclone Global Navigation Satellite System) را قرار داده است. این ماهواره می تواند با نظارت مستقیم بر روی طوفان ها، آینده حرکتی آنها را پیش بینی کند.

قرار است تا CYGNSS از لایه های بیرونی جو کره زمین به مرکز و هسته طوفان ها دسترسی پیدا کند و با مشاهده این بخش از طوفان های بزرگ، اطلاعات بسیار ویژه ای را به دست بیاورد که می توانند پیش بینی دقیق وضعیت آینده طوفان ها را ممکن سازند.

در حال حاضر امکان برداشت اطلاعات مربوط به طوفان های بزرگ برای دانشمندان مهیا است ولی انجام این کار به زمانی چند روزه نیاز دارد. حال با توجه به امکانات وعده داده شده در CYGNSS می توان انتظار داشت که این زمان چند روزه به تنها چند ساعت تبدیل شود.

به این ترتیب می توان با پیش بینی شرایط و شدت طوفان های پیش روی محیط های شهری، اقدام های لازم در زمینه مقابله با حوادث ناشی از طوفان را انجام داده در مقابل این مشکلات، غافلگیر نشد. این امر می تواند میلیون ها دلار در هزینه های سالانه دولت ها صرفه جویی به عمل بیاورد.

شایان ذکر است که بنا بر اعلام سازمان ناسا، CYGNSS قرار است در ماه های پایانی سال 2017 میلادی به مرحله عملیاتی رسیده و اطلاعات خود را در اختیار متخصصان هواشناسی قرار بدهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا