استفاده از حرارت برای بهبود طعم در گیاه گوجه فرنگی

بسیاری از دانشمندان راهکارهای مختلفی برای تغییر در مزه گیاهان و میوه ها را اعمال می کنند. بسیاری از این روش های به صورت اعمال تغییرات ژنتیکی در گیاهان است و معمولا پیاده سازی آنها دردسر ساز خواهد بود ولی در برخی از موارد نیز روش هایی برای بهبود طعم میوه ها و گیاهان ارائه می شود که عملا نیاز به ایجاد تغییر در ساختار مزارع نخواهد داشت.

نمونه بارز این موضوع تحقیقاتی است که دانشمندان سازمان کشاورزی ایالات متحده بر روی تغییر طعم گوجه انجام داده اند. این سازمان در تحقیقات ویژه ای موفق به کشف روشی برای بهبود طعم گوجه فرنگی شده است. در این روش باید گوجه فرنگی را در آب داغ ریخت و پس از خارج کردن آنها از آب، طعم این گیاه بسیار بهتر خواهد شد.

البته برای اینکه بتوان این کار را در سطوح تجاری و در شرایطی مانند صادرات گسترده و یا حمل و نقل بین شهری انجام داد، نیاز به انجام تمهیداتی خاص خواهد بود. به این منظور کشاورزان باید گوجه های خود را هنگامی که هنوز کاملا سبز هستند از بوته بکنند. پس از این کار، گوجه های سبز رنگ به مدت 5 دقیقه در آب داغ قرار خواهند گرفت و پس از خروج از آب و خشک شدن، به مقصد مورد نظر ارسال خواهند شد.

همچنین این دانشمندان کشف کرده اند که این امر موجب حل شدن یکی دیگر از مشکلات طعمی در گوجه فرنگی خواهد شد. یکی از مواردی که موجب از دست رفتن طعم عادی گوجه فرنگی می شود، یخ زدن آن است ولی با کمک این روش می توان حتی در صورت یخ زدگی گوجه نیز طعم آن را حفظ کرد.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در نشست عمومی جامعه شیمی ایالات متحده آمریکا یا ACS (American Chemical Society ) ارائه شده است.