مطالعه نقوش پیش از تاریخی صخره ای با کمک اشعه ایکس

یکی از سایت های مهم پیش از تاریخی و سکونت گاه های صخره ای در قاره آمریکا که در دیواره های صخره ای آن نقوش و تصاویر ارزشمندی از انشان های پیش از تاریخ باقی مانده است ، در منطقه تنگه اژدهای سیاه در اوتا Utah’s Black Dragon Canyon قرار دارد . نقوش موجود در این صخره ها در سال 1928 میلادی کشف شده و پژوهشگران به تازگی در حال مطالعه و بررسی دقیق تر نقوش فوق الذکر هستند . در این مطالعات از جدیدترین تکنولوژی ها و نوآوری های دنیا استفاده می شود . بر اساس گزارش منتشر شده در این رابطه ؛ باستان شناسان در مطالعات جدید خود در این منطقه از تصویر برداری با کمک اشعه ایکس ، تشعشعات مهتابی فلوئورسانس X-ray fluorescence   و نوعی برنامه کامپیوتری ویژه با نام دی استرچ DStretch بهره می برند که قادر به تشخیص و ترسیم دوباره نقوش و خطوطی است که در ابتدا وجود داشته و به مرور زمان از بین رفته اند . مشاهده این خطوط با چشم غیر مسلح امکان ندارد ولی سیستم کامپیوتری فوق می تواند آن ها را شناسائی کرده و در صفحه نمایش خود به صورت دیجیتالی منعکس کند .

در همین زمینه پاول بان Paul Bahn سرپرست تیم تحقیقاتی فوق اعلام کرد : " این روش جدید و پیشرفته از مطالعه نقوش ، به من و همکارم جین لوئیچ له کولکت Jean-Loïc Le Quellec امکان می دهد تا تفسیر دقیق تر و جدیدی بر این نقوش داشته باشیم . این تصاویر توسط مردمی از فرهنگ باستانی فرمونت Fremont کشیده شده است و اکنون ما می دانیم که این تصویر متعلق به یک هیولای پرنده یا نوعی سوسمار بالدار نبوده و در ابتدا در این صخره پنج نقش مختلف از انسان ها با پاهای دوکی شکل و دستانی که در امتداد آن ها کشیده شده است ، رسم شده بود . "

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد : " نتایج به دست آمده از طریق مطالعه این نقوش با کمک نرم افزار دی استرچ نشان می دهد که در این صخره ، پنج نقش مجزا وجود داشته است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا