برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از الزامات اقتصاد دانش بنیان است

تحقق اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیربنای پیشرفت و توسعه کشور، در گروی برقراری ارتباط مناسب و اصولی بین صنعت و دانشگاه است. ارتباطی دوسویه که هم تقویت بعد پژوهشی دانشگاه ها را در اثر حمایت های مالی صنایع به همراه دارد و هم موجب رفع نیازهای صنعت می شود.

تردیدی نیست که صنایع ما برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود و نیز کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابت پذیری، نیازمند بهره گیری از نوآوری های فناورانه هستند. و این مهم نه با خرید تکنولوژی از کشورهای دیگر که با تکیه بر توان و دانش پژوهشگران و دانشگاهیان ایرانی میسر خواهد بود.

اما برای دستیابی به چنین ارتباط موثر و سازنده ای بین صنایع تولیدی و دانشگاه ها، ابتدا می بایست قوانین دست و پاگیر مرتفع گردد و زمینه انتقال نیازهای صنعتی کشور به پژوهشگران فراهم شود. در این صورت پژوهش های دانشگاهی هم به سمت رفع نیازهای کشور سوق داده خواهد شد و توان علمی فرزندان ایران زمین، به پشتیبانی از فعالیت های تولیدی خواهد آمد.      

محمدمهدی زاهدی؛ رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: پایه و اساس اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید فرمودند و یک مطالبه جدی است که باید در برنامه ششم توسعه هم به عنوان محور قرار بگیرد، اقتصاد دانش بنیان است. ما بایستی کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق بدهیم.

وی افزود: بخشی از این وظیفه بر عهده دانشگاه هاست، بخشی بر عهده پارک های علم و فناوری و بخشی هم بر عهده خود صنعت است. یعنی خود صنعت هم باید این موضوع را باور کند و صنایع ما حتما می بایست به واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) مجهز شوند. برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است.

زاهدی در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه چه در قانون اصلاح و تنظیم مقررات مالی و چه در قانون رفع موانع تولید، سرخط های خوبی برای بها دادن به شرکت های دانش بنیان قرار دادیم تا به جایگاه خوبی در این عرصه دست پیدا کنیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا لازمه این امر داشتن پژوهش های کاربردی در دانشگاه ها نیست؟ گفت: لازمه این امر خیلی چیزهاست! به عنوان مثال ما حتما باید نگاهمان را به دانشگاه و آموزش عالی عوض کنیم. حتما باید مهارت را وارد آموزش کنیم یعنی آموزش های ما مهارت محور باشد. حتما پژوهش های ما کاربردی شود که مهم ترین اینها رساله های دوره دکتری و حتی برخی از رساله های دوره کارشناسی ارشد است. باید اینها بعد کاربردی بگیرد و مساله محور باشد. باید استادان ما باور کنند که تنها به دنبال نظریه پردازی نباشند و وارد عرصه تولید به معنای رفع مشکلات کشور شوند.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع حساس است و قوانین خوبی برای ایجاد و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه به تصویب رسیده است.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا