پیشگیری از سکته با شناسایی نقطه دقیق لخته خون

پژوهشگران روشی جدید در شناسایی نقطه دقیق لخته خون را روی موش ها آزمایش کرده اند که به نظر می رسد به زودی پزشکان را در اسکن و شناسایی سریع تر نقطه دقیق لخته خون در بدن انسان کمک کند.

لازم به ذکر که یک پزشک برای شناسایی نقطه دقیق لخته خون در بدن سه روش متفاوت را مورد استفاده قرار می دهد. او سونوگرافی را برای بررسی سرخرگ کاروتید و همچنین شریان های پاها، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را برای اسکن قلب و سی تی اسکن را برای مشاهده ریه ها به کار می برد.

پیتر کاراوان (Peter Caravan) از بیمارستان عمومی ماساچوست (Massachusetts General Hospital) ایالات متحده امریکا در رابطه با به کاری گیری این روش ها برای تشخیص نقطه دقیق لخته خون می گوید: « این تیری است که در تاریکی پرتاب می شود. بیماران باید چندین بار با روش های مختلف تحت اسکن قرار گیرند تا محل دقیق یک لخته خون در بدن آن ها تشخیص داده شود. »

او در ادامه توضیحاتش و روش جدیدی که ایجاد کرده اند ، افزود: « ما باید به دنبال روشی می گشتیم که با یک اسکلن کلی ، لخته های خون را در هر نقطه از بدن شناسایی کند . »

لازم به توضیح است که یک لخته خون عاملی بسیار خطرناک در وضعیت سلامتی فرد محسوب می شود که می تواند حملات قلبی ، سکته و موارد اضطراری دیگر پزشکی را در بر بگیرد. برای درمان و از بین بردن این لخته خون ، پزشکان نیاز دارند تا نقطه دقیق آن را در بدن شناسایی کنند. در صورتی که فردی یک بار تجربه سکته را به واسطه لخته خون داشته باشد، خطر تجربه دیگر در او به شدت افزایش پیدا می کند .

اگر یک لخته خون اولیه به سرعت شناسایی نشده و مورد درمان قرار نگیرد، ممکن است که به چندین بخش تقسیم شده و از هم جدا شود و باعث سکته های بیشتر در فرد گردد. با توجه به شناسایی نقطه دقیق لخته خون ، می توان درمان های متفاوت و داورهای موثر را به کار برد و همچنین در صورت نیاز به عمل جراحی ، با کمک آن می توان نتیجه ای بهتر را به دست آورد.

لازم به توضیح است که این تیم تحقیقاتی ، پژوهش ها و توصیف رویکرد آن را در هفته گذشته در دویست و پنجاهمین جلسه ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا (250 American Chemical Society National Meeting & Exposition) ارائه کرده اند .  جهت مشاهده متن پژوهش در انجمن شیمی آمریکا ، اینجا را کلیک کنید .