حدود 20 درصد نوزادان در کشور زودرس به دنیا می آیند

به گزارش ایرنا، دکتر محمد صفریان در نخستین سمپوزیوم آموزشی تغذیه بالینی میلاتک افزود: آمار نوزادان زودرس در کشور تقریبا معادل آمار جهانی است که در دنیا هم در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه هر نوزادی باید حداقل بعد از 37 هفته به دنیا بیاید، اظهار داشت: ذخایر تغذیه ای نوزادان در سه تا پنج هفته آخر کامل می شود بنابراین زمانی که زود به دنیا می آید به این معنا است که این ذخایر کامل نشده اند از این رو کمبودها و مشکلاتی خواهند داشت.
رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پایین بودن ذخایر بدنی ، کم بودن مقاومت بدن، کمبود توان دستگاه گوارش، ضعف سیستم ایمنی، تنظیم نبودن سیستم های هورمونی و درست عمل نکردن ریه ها برخی از مشکلات نوزادان زودرس یا نارس است.
وی با تاکید بر اهمیت تغذیه ای این نوزادان در روزهای اولیه تولد گفت: اینها موجودات بسیار آسیب پذیری هستند و اگر یک روز تغذیه آنها درست انجام نشود ممکن است با خطر مرگ مواجه شوند. 
صفریان تاکید کرد: بنابراین تغذیه آنها بسیار بسیار اهمیت دارد زیرا تغییرات و ضایعاتی که برای این نوزادان ایجاد می شود معمولا ضایعاتی ماندگار است و تا آخر عمر باقی می ماند.
وی گفت: عوامل مختلفی مانند ژنتیک ، محیط ، تغذیه و سموم می تواند علت زودرس و یا نارس بودن نوزادان شود که در این صورت نباید حمایت تغذیه ای آنها نادیده گرفته شود.
دانشیار علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: امروزه بسیاری از تئوری ها مطرح می کنند که تغذیه نامناسب در ابتدای دوره نوزادی و جنینی می تواند منشا بیماری های بعدی مانند دیابت و یا فشار خون شود.
وی گفت: ولی در صورت مناسب بودن تغذیه نوزادان دیگر مشکلی در بزرگسالی نخواهند داشت البته این مساله فقط مختص کودکان نارس نیست بلکه باید برای تمام نوزادان در نظر گرفته شود، ولی نوزادان زودرس یا نارس حساس تر هستند.
نخستین سمپوزیوم آموزشی تغذیه بالینی میلاتک امروز پنجشنبه با حضور پروفسور ' کولتسکو ' رییس انجمن تغذیه بالینی اروپا و رییس انجمن گوارش هپاتولوژی و تغذیه اطفال اروپا و حدود 200 نفر از متخصصان و کارشناسان علوم تغذیه و صنایع تولیدی دارویی و تغذیه ای کشور در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.
اهمیت تغذیه نوزادان نارس، بررسی وضعیت خدمات تغذیه ای در بیمارستان های کشور، برنامه ریزی تغذیه ای پارنترال و انترال ( غذا از طریق لوله گذاری ) برای نوزادان نارس، معرفی محصولاتی که در تغذیه نوزادان کشور به ویژه نوزادان نارس موثرند ، محورهای این سمپوزیوم یک روزه است.
در پایان مراسم به شرکت کنندگان گواهی شرکت در این سمپوزیوم اعطا می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا