بررسی تعامل انسان هوشمند ، نئاندرتال و دنیسووا

تیم باستان شناسی دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (Novosibirsk State University) روسیه به سرپرستی آندری کریوشاپکین (Andrei Krivoshapkin) در یک پروژه حفاری و کاوش در غاری باستانی واقع در منطقه کوهستانی آلتایی (Altai) بقایای اسکلت یک گونه از انسان را در لایه های 50 هزار ساله این محل کشف کردند .

بر اساس گزارش های اعلام شده ، بقایای اسکلت انسان کشف شده شامل قطعاتی از جمجمه و یک دنده از قفسه سینه وی بوده است . لازم به ذکر است که پیش از این کشف ، باستان شناسان استخوان یک انگشت را در لایه های بالاتر متعلق به 35 تا 40 هزار سال پیش ، از زیر خاک بیرون کشیده بودند .

این سایت کاوش در حدود هشتاد مایلی (128.7 کیلومتر) غرب غار دنیسووا (Denisova Cave) در رشته‌ کوه آلتایی در منطقه سیبری جنوبی واقع شده است . غار دنیسووا محلی است که در گذشته و طی تحقیقات پیشین ، در آن بقایای یک گونه انسان ناشناخته کشف شده بود که باستان شناسان به آن لقب انسان دنیسووا دادند.

لازم به توضیح است ، انسان‌ دنیسووا نام جمعیتی از انسان ‌تباران است که باقی‌ مانده اسکلت دو نفر از آن ها در غار دنیسووا کشف شده و پژوهشگران معتقدند این نوع از انسان که حدود سی هزار تا پنجاه هزار سال پیش زندگی می ‌کرده ، با انسان هوشمند (homo sapien) هم‌ زیستی داشته است . شواهد به ‌دست ‌آمده تنها بخشی از انگشت دست یک  زن جوان این گونه را در بر می گرفته است .

آندری کریوشاپکین در رابطه با این کشف مهم و بحث بر انگیز  اعلام کرد : " هنوز برای دادن نظر قطعی نسبت به تعلق این استخوان ها به گونه خاصی از انسان زود است و باید بررسی ها و تجزیه و تحلیل های بیشتری روی آن ها انجام شود . "  او در ادامه  توضیحات خود افزود  : « صرف نظر از نتایج آنالیز و آزمایش های انجام شده ، این استخوان ها به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم درک بهتری از تعامل انسان هوشمند ، نئاندرتال ها و انسان دنیسووا در سرزمین آلتایی به دست آوریم .»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا