بررسی تعامل انسان هوشمند ، نئاندرتال و دنیسووا

تیم باستان شناسی دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (Novosibirsk State University) روسیه به سرپرستی آندری کریوشاپکین (Andrei Krivoshapkin) در یک پروژه حفاری و کاوش در غاری باستانی واقع در منطقه کوهستانی آلتایی (Altai) بقایای اسکلت یک گونه از انسان را در لایه های 50 هزار ساله این محل کشف کردند .

بر اساس گزارش های اعلام شده ، بقایای اسکلت انسان کشف شده شامل قطعاتی از جمجمه و یک دنده از قفسه سینه وی بوده است . لازم به ذکر است که پیش از این کشف ، باستان شناسان استخوان یک انگشت را در لایه های بالاتر متعلق به 35 تا 40 هزار سال پیش ، از زیر خاک بیرون کشیده بودند .

این سایت کاوش در حدود هشتاد مایلی (128.7 کیلومتر) غرب غار دنیسووا (Denisova Cave) در رشته‌ کوه آلتایی در منطقه سیبری جنوبی واقع شده است . غار دنیسووا محلی است که در گذشته و طی تحقیقات پیشین ، در آن بقایای یک گونه انسان ناشناخته کشف شده بود که باستان شناسان به آن لقب انسان دنیسووا دادند.

لازم به توضیح است ، انسان‌ دنیسووا نام جمعیتی از انسان ‌تباران است که باقی‌ مانده اسکلت دو نفر از آن ها در غار دنیسووا کشف شده و پژوهشگران معتقدند این نوع از انسان که حدود سی هزار تا پنجاه هزار سال پیش زندگی می ‌کرده ، با انسان هوشمند (homo sapien) هم‌ زیستی داشته است . شواهد به ‌دست ‌آمده تنها بخشی از انگشت دست یک  زن جوان این گونه را در بر می گرفته است .

آندری کریوشاپکین در رابطه با این کشف مهم و بحث بر انگیز  اعلام کرد : " هنوز برای دادن نظر قطعی نسبت به تعلق این استخوان ها به گونه خاصی از انسان زود است و باید بررسی ها و تجزیه و تحلیل های بیشتری روی آن ها انجام شود . "  او در ادامه  توضیحات خود افزود  : « صرف نظر از نتایج آنالیز و آزمایش های انجام شده ، این استخوان ها به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم درک بهتری از تعامل انسان هوشمند ، نئاندرتال ها و انسان دنیسووا در سرزمین آلتایی به دست آوریم .»