کشف میکروبی که طی دو میلیارد سال تغییر نکرده است

سینا پرس : دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ، واقع در لس آنجلس ، ایالات متحده امریکا اعلام کردند : یک میکروارگانیسم یا میکروب را کشف کرده اند که در طول دو میلیارد سال تغییر نکرده است و هیچ گونه رفتار تکاملی در آن دیده نمی شود .

پژوهشگران در این رابطه توضیح می دهند که وجود مخلوقات دریایی در بخش های عمیق دریاها که از سیر تکاملی بسیار کند برخوردار هستند ، نمی تواند بجث تکامل را رد کند . پروفسور جی . ویلیام شوپف (J. William Schopf)  سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد علوم زمین ، سیاره و فضا دانشگاه کالیفرنیا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که قاعده زیست شناسی استنتاج نمی کند مگر اینکه تغییرات محیط فیزیکی یا بیولوژیکی سازگار با این قضیه  وجود داشته باشد .

او در ادامه توضیح می دهد که این میکروارگانیسم ها به خوبی در محیط فیزیکی و بیولوژیکی بسیار پایدار و ساده خود سازگار می شوند . اگر آنها در یک محیطی وجود داشتند که تغییر نکرده اما رشد کرده اند ، نشان می دهد که درک ما از تکامل به طور جدی ناقص بوده است .

پروفسور شوپف و همکارانش برای مطالعه و بررسی فسیل باکتری های گوگردی جاسازی شده در سنگ ها در عمیق دریاها در سنین مختلف ، از انواع تکنیک های تصویر برداری طیفی استفاده کردند . آنها به تجزیه و تحلیل میکروارگانیسم های یک  میلیارد و هشتصد میلیون ساله سنگ های غرب استرالیا و دو میلیارد و سیصد میلیون ساله جمع آوری شده از سنگ های سواحل شیلی پرداختند که در نهایت این بررسی ها ثابت می کنند که باکتری گوگرد باستانی دو میلیارد ساله همانند این نمونه جدید بوده و تغییر و یا تکاملی در باکتری جدید دیده نمی شود .

پروفسور شوپف یادآور می شود که این مساله بسیار جذاب و البته غیره منتظره است که برخی از انواع زندگی ها تقریبا برای نیمی از طول حیات سیاره زمین بدون تغییر و تکامل باقی مانده اند . اما باید ذکر شود که این کشف کاملا با ایده های نظریه تکامل  متناسب است .

شایان ذکر است که این پژوهش ها و تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن به صورت یک مقاله علمی در آخرین شماره مجله PNAS به چاپ رسیده است .