وقتی نوآوری رقابتی نباشد کسی دنبال تولیدات علمی نمی رود

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس در خصوص اینکه چرا هنوز از تولیدات علمی به ثروت نرسیده ایم،گفت: اینکه چرا تولیدات علمی ما به ثروت منتهی نمی شود دلیلش نخواستن خودمان است. هنوز اراده ای در کشور ایجاد نشده است که اقتصاد ما که یک اقتصاد متکی به فروش نفت و مواد اولیه است تبدیل به اقتصاد برتولید ملی  یعنی تولیدی که دانش بنیان باشد و همراه با نوآوری ورقابت در نوآوری باشد بشود.

وی تاکید کرد: وقتی نوآوری رقابتی نباشد اقتصاد متکی بر فروش نفت باقی می ماند، بنابراین کسی دنبال تولیدات علمی نمی رود.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: این مهم زمانی حادث می شود که عزم ملی در  سیاسیون کشور ایجاد شود و بین سیاسیون و مسئولان ارشد نظام یک توافق برای برنامه پیشرفت کشور صورت بگیرد،چراکه پیشرفت بر اثر برنامه ریزی جامع  در دراز مدت و با هماهنگ عمل کردن نهاد های مرتبط به وجود می آید .

وی تاکید کرد: پیشرفت یک شبه و یک ساله نیست، پیشرفت حاصل برنامه ریزی دراز مدت است .لازمه این برنامه درازمدت این است که سیاسیون ما برای رسیدن به اهداف، وفاق ملی داشته باشند .

دکتر طیبی گفت: زمانی که دولت ها تغییر می کنند ، مجلس و مدیران نیز تغییر می کنند.اینجاست که نباید اجازه داد که برنامه ها عوض شود ، زیرا این گونه نمی توانیم به اهدافمان برسیم . بنابراین چیزی که مهم است مسئله سیاست زدگی است. کشور باید از حالت سیاست زدگی خارج شود و به ویژه در اهداف ملی و خطوط قرمز، یک وفاق و هم راستایی به وجود بیاید. قاعدتا رسیدن به اقتصاد دانش بنیان یکی از مسائلی است که باید همگی درباره آن وفاق داشته باشند.همچنین باید  اهداف مشخصی داشته باشیم، زیرا نمی توانیم در هرزمینه ای ورود پیدا کنیم تا به پیشرفت و بعد از آن به اقتصاد دانش بنیان برسیم.

دکتر طیبی تصریح کرد: باید براساس مزیت ها وظرفیت های ملی که داریم تلاش کنیم .برخی مزیت ها از جمله معادن و منابع انرژی را به طور طبیعی داریم و بدست آوردن برخی دیگر بسته به تلاش ما دارد .  با هوش و ذکاوت فرزندان این مملکت می توانیم در چندین زمینه که اولویت کشور محسوب می شوند،اهداف و برنامه ریزی هایی حداقل در افق 1404 تعریف کنیم و در غالب دو برنامه توسعه ششم و هفتم از همه روش های معقول برای صاحب فناوری شدن استفاده کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: فناوری هایی که از دیگران می گیریم یا فناوری هایی که انتقال می دهیم و خودمان تولید می کنیم باید هدفمند وبا برنامه ریزی باشند . با برنامه ریزی است که می توانیم صاحب فناوری شویم و تولید محصول و نوآوری کنیم و درنهایت اقتصاد متکی بر محصول داشته باشیم . همچنین باید محصولات تولیدی خودمان را استفاده کنیم و یکی از راهکارها این است که در تولید و مصرف، محصولات داخلی را حمایت کنیم.

وی افزود:  همچنین باید الزاماتی برای تولید ملی در نظر گرفته شود تا از محصولات تولید داخل حمایت شود و بتوانیم از تولید علم به ثروت برسیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا