کشور باید از بحران اقتصادی بیرون بیاید تا وقف انجام شود

بنابراین نیاز است که امروز در توسعه علم ، تریبت دانش آموزان و رشد نخبگان نیز از ظرفیت عظیم وقف استفاده شود.

دکتر حمیدرضا طیبی،رئیس جهاد دانشگاهی کشور در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: بحث وقف علمی چند سالی است که به طور جدی در جهاد دانشگاهی مطرح است .باتوجه به اینکه این بحث در دنیا ریشه چندین ساله دارد و در کشور ما نیز فرهنگ سازی بسیار خوبی دراین خصوص انجام شده ، بسیاری از متمولین و متمکنین اموال خودشان را در زمینه کارهای تحقیقاتی به ویژه تحقیقات عام المنفعه مثل حوزه پزشکی ، محیط زیست واز این قبیل مسائل هزینه می کنند.

وی افزود: ما در جهاد دانشگاهی در کنار توسعه فعالیت های علمی با محدودیت هایی در منابع مالی مواجه هستیم. درواقع زمینه انجام کارهای تحقیقاتی در جهاد وجود دارد ولی به علت محدود بودن بودجه ،امکان توسعه برخی فعالیتها را نداریم. به همین دلیل توانستیم در حوزه پزشکی و در پژوهشگاه رویان  کمک های خوبی دریافت و به تبع آن موفقیت های خوبی نیز کسب کنیم. همکاران ما به ویژه در بحث ایجاد بیمارستان و مرکز تحقیقاتی بزرگ سلول درمانی ،تلاش می کنند بتوانند از بحث کمک متمکنین در حوزه وقف بهره مند شوند.

دکتر طیبی عنوان کرد: سایر واحدهای پزشکی جهاد نیز کم و بیش فعالیت هایی را شروع کرده اند .

وی تاکید کرد: در جهاد دانشگاهی هم دردوره قبل و هم این دوره صحبت با علمای دینی را شروع کردم . در صحبت هایی که باعلما مطرح شد این بحث را عنوان کردم که به هرحال بودجه های تحقیقاتی کشور و امکانات دولت به ویژه در شرایط تحریم ها محدود است و از طرفی هم این حرکت در دنیا ،خوب پایه گذاری شده است. بنابراین از علما خواستیم تا موضوع وقف علمی را به عنوان یک تکلیف و وظیفه دینی و اخلاقی به متمکنین توصیه کنند تا آنها هم تشویق شوند ،بخشی از اموالشان را صرف کارهای تحقیقاتی عامل المنفعه به ویژه در حوزه پزشکی کنند .این پیشنهاد را هم دادیم تا کارخیرشان به نام خودشان ثبت شود که این موضوع مورد استقبال نیز قرار گرفت و حتی کمک هایی محدود از سهم امام یا سهمی که به علما پرداخت می شود به این موضوع اختصاص پیدا کرد که البته به صورت تبرک بود.

وی افزود: به هرحال کماکان تلاش می شود این حرکت توسعه پیدا کند اما نیاز به فرهنگ سازی در سطح ملی است .در این راستا تاکنون منابع محدودی جمع آوری شده که کفاف خیلی از کارهای بزرگ را نمیدهد.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره راهکارهای توسعه این فرهنگ سازی در کشور گفت: به عقیده من اول باید اوضاع اقتصادی کشور دچار تغییر و تحول شود .زیرا بسیاری از افرادی که در مورد این موضوع و کمک هایشان ابراز علاقه کردند،عنوان می کنند درحال حاضر شرایط مطلوب اقتصادی وجود ندارد .بنابراین شرایط کشور باید از شکل بحران اقتصادی بیرون بیاید و رونق در کسب و کار شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: همچنین درکنار این کمک ها باید کارهای بزرگ علمی انجام شود زیرا انجام کارهای بزرگ علمی این باور را در مردم ایجاد میکند که توان انجام کارخوب را داریم . این مهم توسط مسئولین ارشد نظام و کسانی که به لحاظ دینی و فرهنگی موثر هستند مکرر باید توصیه شود .ضمن آنکه نتایج این کارها برای مردم عنوان شود ؛یعنی مجموعه هایی که از این پول ها استفاده می کنند واقعا کار خوب انجام دهند و عملکرد مثبت آنها به اطلاع مردم برسد تا بدانند به عنوان مثال در حوزه سلول های بنیادی در قطع نخاع به نتایج خوبی رسیده ایم یا در بیماران صعب العلاج کارهایی انجام و نتیجه وقف آنها باعث حل مشکلاتی شده است.

دکتر طیبی عنوان کرد: این یک رابطه یک به یک است و شکل تصاعدی دارد . اینکه ما فقط پول را بگیریم و در غالب زیر ساخت ها و تجهیز آزمایشگاهی مصرف کنیم و کار اساسی وملموسی انجام نشود تاثیر منفی دارد .همکاران ما در  مراکز پژوهشی باید به دنبال این باشند که خروجی هزینه کرد را که در غالب حل مشکلات مردم هست، نشان دهند و اگر نه صرفا بیان اینکه اعلام کنیم فلان ساختمان خریداری شد ،تجهیزات و … خریداری شد،این واقف را قانع نمی کند و فایده ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا