آیا زمستان سخت اروپا حقیقت دارد؟

به گزارش سیناپرس، در پی اعمال تحریم های غربی علیه روسیه و چالش های پیاپی در روند صادرات گاز این کشور به اروپا، برخی تحلیلگران از پیش رو بودن زمستان سخت و بحران انرژی در اروپا سخن گفته و پیش بینی می کردند کشورهای اروپایی با مشکلاتی جدی در زمینه تامین سوخت و گرمایش زمستان خود مواجه شوند.

در حقیقت این فرایند طی ماه های نخست حمله روسیه به اوکراین و در اواخر تابستان تا حد زیادی مشاهده شد اما اینک در آستانه شروع روزهای سرد سال شاهد ثبات قیمت گاز در اروپا هستیم و به نوعی بحث زمستان سخت منتفی است.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید، قیمت گاز در اروپا دوبار در ماه های مارچ و سپس در سپتامبر به شدت اوج گرفت اما مجددا روندی نزولی داشته و تقریبا در محدوده قیمت پیش از حمله روسیه به اوکراین قرار گرفت.

بر اساس داده های ICE، قیمت گاز طبیعی در اروپا تا پایان دیروز به بالای ۱۲۵۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید.
البته بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، قیمت گاز در معاملات آتی دسامبر در هاب TTF در هلند به ۱۲۵۶ دلار در هر هزار متر مکعب رسید که نشان می دهد طی ماه های آتی نیز شاهد نوسان چندانی در قیمت گاز اروپا نخواهیم بود. البته به طور عادی با شروع کاهش دما در این منطقه، افزایش قیمت گاز هر ساله رخ می دهد.

تحلیل نمودارهای موجود گویای پشت سر گذاشتن بحران از سوی دولت های اروپایی است زیرا متوسط قیمت گاز تا پایان اکتبر حدود ۱۳۸۲ دلار در هر هزار متر مکعب بوده است.


به گزارش سیناپرس، کارشناسان دلایل متعددی را برای کنترل بحران پیش بینی شده متصور هستند که از آن جمله می توان به پر بودن حداکثری ذخایر گاز، زمستان گرم در اتحادیه اروپا طی اکتبر امسال و میانگین سهم بسیار بالاتر برق از  انرژی های سبز مانند باد و آب سدها اشاره کرد، زیرا با توجه به بارندگی های پائیزی بیشتر سدهای اروپا کاملا پر بوده و با حداکثر ظرفیت در حال تولید برق هستند. از سوی دیگر بخش عمده ای از گرمایش منازل اروپایی با انرژی برق تامین می شود نه گاز.

در این شرایط و روز گذشته معاملات آتی گاز طبیعی هلند در ماه اول روز دوشنبه بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت و به بالاتر از ۱۱۷ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که دلیل آن کاهش عرضه و پیش بینی هوای سردتر بود. 

به گزارش سیناپرس، نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت این است که عرضه گاز نروژ، بزرگترین صادرکننده اروپایی، اخیراً کاهش یافته است، زیرا برخی از تأسیسات این کشور دارای مشکلات پردازش هستند. پس از وقوع آتش سوزی در روز یکشنبه، انتظار می رود میدان آسگارد تا ۱۹ نوامبر به بهره برداری نرسد. در همین حال، دمای هوا در اروپا پس از یک دوره طولانی هوای معتدل، قرار است در پایان هفته به کمتر از میانگین برسد. با این حال، قیمت گاز همچنان در محدوده کنترل بوده و ۷۰ درصد پایین‌ تر از اوج تابستانی ۳۳۹ یورو هستند، زیرا هوای ملایم ‌تر در ماه اکتبر تقاضا برای گرمایش گاز فشرده را کاهش داده و امکان ذخیره و انبار این حامل انرژی را فراهم کرد. همچنین، سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک در اتحادیه اروپا پیش بینی می کند که دمای هوا در این قاره ممکن است به طور قابل توجهی بالاتر از حد نرمال در زمستان های پیشین باشد. 

به گزارش سیناپرس، در خاتمه نکته ای که شرایط موجود نشان می دهد این است که خبری از زمستان سخت در اروپا نبوده و تلفیق مدیریت مناسب دولت ها، انطباق پذیری با منابع تجدید پذیر انرژی و زمستانی به مراتب گرم تر از سال های پیش، شرایط ماه های پیش روی اتحادیه اروپا را به سمت بحران سوق نخواهد داد.

گزارش: احسان محمدحسینی
منبع: tradingeconomics،  tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا