حضور پهباد موجب ایجاد استرس در خرس ها می شود

شاید یکی از مواردی که بسیاری از افراد در استفاده از پهبادها از آن لذت می برند را بتوان مشاهده مناظر طبیعی و حیات وحش دانست. برای نمونه می توان با کمک پهباد به بالای سر موجودات وحشی پرواز کرد و شاهد زندگی آنها بود. این امر در نخستین نگاه به هیچ عنوان به عنوان یک پدیده مخرب برای محیط زیست به نظر نمی رسد ولی حقیقت امر چیز دیگری است.

دانشمندان کشف کرده اند که هنگامی که پهبادها بر فراز محیط زندگی خرس های سیاه به پرواز در می آیند، استرس فراوانی را به این موجودات وارد می سازند. محققان دانشگاه مینه سوتا در بررسی های خود کشف کرده اند که این استرس به اندازه ای زیاد است که ضربان قلب این حیوانات را به شدت بالا می برد. به این ترتیب یک بار دیگر این پدیده رو به رشد مشکل ساز شده است و این بار تنها انسان ها درگیر این مشکل نخواهند بود.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که ضربان عادی قلب یک خرس سیاه در یک دقیقه برابر با 41 تپش است ولی با حضور پهبادها شاهد افزایش این رقم به میزانی نزدیک به چهار برابر هستیم. دانشمندان دریافته اند که ضربان قلب خرس ها در هنگامی که حضور پهبادها را حس کنند می تواند به 162 تپش در دقیقه برسد که این امر بلافاصله پس از دور شدن پهباد، دوباره به حالت عادی باز می گردد.

محققان پیشنهاد می کنند که در صورتی که دانشمندان قصد بررسی زندگی موجودات وحشی به کمک پهباد را دارند باید اقدام به ساخت پهبادهایی با قابلیت کارکرد آرام و کم سروصدا کنند. پهبادها به صورت عمومی صدای وزوز بسیار شدیدی را از خود ساتع می کنند و با کاهش این صدا ممکن است میزان استرس وارد شده به حیوانات نیز کاهش یافته و بتوان بدون آسیب رساندن به ساختار عصبی این موجودات به نظاره آنها نشست.

پیش بینی می شود که سازمان های حفاظت از محیط زیست به دنبال درخواست برای وضع قوانینی باشند که تنها استفاده از پهبادهای خاصی را در محیط زندگی حیوانات وحشی مجاز می داند. البته این که این افراد تا چه حد در ثبت این قانون موفق باشند به عوامل متعدد سیاسی و اقتصادی برای هر منطقه بستگی خواهد داشت.