اجلاس گروه ۲۰ شروعی متفاوت دارد

به گزارش سیناپرس، نشست بالی، هفدهمین نشست گروه بیست یا همان G20  محسوب می شود که قرار است در جزیره بالی، اندونزی و در روزهای ۱۵ تا ۱۶ نوامبر (۲۴ و ۲۵ آبان) برگزار شود.

ریاست اندونزی در گروه ۲۰ از اول دسامبر ۲۰۲۱ آغاز شده و به اجلاس سران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ منتهی شد. گفتنی است در پایان نشست رم، مراسم واگذاری ریاست این گروه به عنوان یک رویداد رسمی برگزار شد که طی آن ریاست G20 از ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا به جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی منتقل شد. به گزارش سیناپرس، البته این ریاست چندان ارزان محسوب نشده و دولت اندونزی بودجه ای حدود ۴۵ میلیون دلار برای رویدادهای گروه ۲۰ اختصاص داد.

برای تامین امنیت این رویداد، دولت اندونزی طی روزهای گذشته حدود ۱۰ هزار افسر پلیس و ۱۸ هزار سرباز را در بالی مستقر کرده است. برگزاری این رویداد همچنین بر فعالیت های گردشگری جزیره بالی تاثیر داشته و از امروز، در طول و بعد از اجلاس، پروازها به فرودگاه بین‌المللی I Gusti Ngurah Rai بالی محدود شده و ساعات کار و تردد هواپیماهای تجاری تغییرا کرده و هر نوع پروازی در طول شب ممنوع اعلام شد.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که دولت اندونزی با برنامه ریزی قبلی و با هدف بهره برداری از میزبانی خود، این هزینه ها را متقبل شده است. همچنین به دلیل همه‌گیری کرونا، اقتصاد وابسته به گردشگری بالی را ویران کرده و رویداد اجلاس G20 به عنوان فرصتی برای تقویت گردشگری این جزیره تا سطوح قبل از همه‌گیری تلقی می‌شود.

محل اصلی اجلاس امسال گروه ۲۰ در هتل Apurva Kempinski Nusa Dua، در Badung Regency است. از جمله نکات قابل توجه در اجلاس امسال، حاشیه های متفاوت این رویداد سیاسی و اقتصادی مهم در جهان است .به گزارش سیناپرس، برای نمونه پس از تهاجم روسیه به اوکراین، برخی کشورها خواستار حذف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از گروه ۲۰ شدند.

در مارس ۲۰۲۲، پیوتر نواک، وزیر توسعه اقتصادی لهستان، گفت:او پیشنهادی برای حذف روسیه را در جلسات با ایالات متحده ارائه کرده و  جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده متعاقباً از این طرح حمایت کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، این درخواست ها را رد کرد و گفت: هیچ عضوی حق حذف کشور دیگری را به عنوان عضو ندارد. در مقابل نخست وزیر کانادا جاستین ترودو نیز گفت که این گروه باید مشارکت روسیه را بازنگری کند.
به گزارش سیناپرس، در این میان  دولت اندونزی سیاستی بی طرفانه پیش گرفته و در ابتدا تلاش کرد تهاجم روسیه به اوکراین را از دستور جلسه دور نگه دارد.

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه این کشور در رابطه با حواشی سیاسی نشست امسال گفت :دولت کشورش نظرات و پیشنهادات سایر اعضا را در نظر خواهد گرفت، اما قرار است این نشست  روی بیماری همه گیر و بهبود اقتصادی تمرکز کند.

در آوریل ۲۰۲۲ جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که در جلسات اجلاس بالی که نمایندگان روسیه حضور دارند، شرکت نخواهد کرد. چند هفته بعد از موضع گیری ایالات متحده، در دومین جلسه وزیران دارایی و رئیس بانک مرکزی و مقامات مالی کشورهای اروپایی و آمریکا با حضور رئیس بانک مرکزی اروپا، معاون نخست وزیر کانادا و وزیر دارایی اوکراین، جلسه رسمی را همزمان با سخنرانی نماینده روسیه ترک کردند و چند روز بعد، کریستیا فریلند معاون نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی فریلند گفت که کشورش خواهان حذف روسیه از گروه ۲۰ است و نمایندگان کانادایی در جلساتی که روسیه حضور داشته باشد، شرکت نخواهند کرد. 

در ادامه این کلاف سیاسی سردرگم، در ماه آوریل جوکو ویدودو- رئیس جمهور اندونزی، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی را به کنفرانس دعوت کرده و پوتین نیز طی تماس تلفنی با ویدودو تایید کرد که او نیز در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

این موضع گیری پوتین با واکنش آمریکا و متحدینش مواجه شده و نخست وزیر وقت استرالیا اسکات موریسون اظهار داشت که در نشستی که پوتین حضور داشت شرکت نخواهد کرد. هرچند این موضع گیری از سوی جانشین او آنتونی آلبانیز تعدیل شده و وی اعلام کرد که بدون توجه به حضور روسیه در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

ترودو نخست وزیر کانادا نیز اظهار داشت که در صورت حضور پوتین، همچنان در کنفرانس شرکت خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس،  پس از نشست سران گروه ۷ در سال ۲۰۲۲، اولاف شولز، صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد: رهبران گروه ۷ نمی‌خواستند باعث تفرقه در گروه ۲۰ شوند و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز خاطرنشان کرد:با شرکت پوتین در  این کنفرانس مخالفت نخواهد کرد. 

در نهایت شرایط نشست امسال به گونه ای پیش رفت که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲، سفارت روسیه در جاکارتا تأیید کرد که پوتین از حضور در نشست سران گروه ۲۰ صرف نظر کرده و وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف به جای او در این رویداد شرکت خواهد کرد.

به این ترتیب نشست سران گروه ۲۰ در سال جاری با تمامی ادوار پیشین متفاوت بوده و باید در انتظار روزهای آتی ماند تا مشخص شود از این اجلاس چه دستاوردهایی حاصل خواهد شد.

گزارش: احسان محمدحسینی
منبع تصاویر: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا