کشف غار نئاندرتال ها در روسیه

به گزارش سیناپرس، یافته های باستان شناسان در روسیه منجر به شناسایی غاری شد که در آن بقایای یک خانواده نئاندرتال ها شامل پدر، دختر نوجوانش و احتمالا پسرعموهای نزدیک آن ها وجود داشت.

این یافته ها تصویری از اقوام منقرض شده ما که ده ها هزار سال در اوراسیا پرسه می زدند، ارائه می دهد. این خانواده، بخشی از گروهی متشکل از ۱۱ نئاندرتال هستند که احتمالاً  به طور همزمان در این غار از دنیا رفته اند.

طی این مطالعه باستان شناسان، دی ان ای انسان های نئاندرتال کشف شده را با نمونه های شناسایی شده در سال های ۱۹۹۷ و ۱۸۵۶ در یک معدن آلمانی مقایسه کردند. نمونه های جمع آوری شده، نکاتی در مورد تکامل نئاندرتال ها و زندگی آن ها ارائه می دهد.

این کشف جدید از یک غار  در سیبری به نام چاگیرسکایا و تحت نظر  آکادمی علوم روسیه به دست آمده  است. پیش از این و در سال ۲۰۰۷ تکه‌ هایی از استخوان ‌ها و دندان‌ انسان های نئاندرتال در این محل  کشف شده بود. محققان همچنین تعداد زیادی ابزار سنگی و استخوان های متعددی از حیواناتی همچون  گاومیش کوهان دار را در این غار پیدا کرده اند که نشان می دهد این غار احتمالا پناهگاه فصلی انسان های نئاندرتال بوده است.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان می دهد احتمالا این پناهگاه به عنوان مقر شکار فصلی گاومیش کوهان دار که هر سال به این منطقه مهاجرت می کردند، استفاده می شده است.

بررسی های ژنتیکی انجام شده روی استخوان های انسانی این غار نشان دهنده وجود شش بزرگسال و یک کودک در این محل است که یکی از آن ها پدر کودک محسوب شده و مابقی نیز از یک خانواده به شمار می روند.

این آثار همگی در یک لایه قرار داشته دکتر اسکوف از پژوهشگران این تیم مطالعاتی تصور می کند که ۱۱ نئاندرتال همگی در این پناهگاه به صورت همزمان زندگی می کردند و از اقوام نزدیک بودند.

برای بررسی دقیق تر نسبت خویشاوندی این افراد، دکتر اسکوف و همکارانش دی ان ای آن ها را اسکن کردند. نتایج نشان می دهد تفاوت های اندکی در ساختار ژن این افراد وجود داشته و دو مورد به حدی با یکدیگر تطابق دارند که قطعا فامیل درجه یک محسوب می شوند. این دو نفر، از دید باستان شناسان، پدر و دختر هستند.

به گزارش سیناپرس، در یک تجزیه و تحلیل مجزا، محققان تنوع ژنتیکی مردان و زنان این غار را مقایسه کردند. بر اساس این مطالعه مشخص شد که کروموزوم های Y بین مردان مشترک بود. این الگو در بسیاری از جوامع انسانی که مردان تمایل به ماندن در قبیله را دارند، ظاهر می شود. در این جوامع زنان اغلب به گروه جدید نقل مکان می کنند.

منبع: bangkokpost