فضاپیمای بوئینگ به زمین بازگشت

به گزارش سیناپرس، روز گذشته فضاپیمای بوئینگ X-37B پس از پیمودن مسیری به مسافت بیش از ۲  میلیارد کیلومتر طی شش ماه، به زمین بازگشت. این فضاپیما در مجموع ۳ هزار و ۷۷۴ روز را در فضا سپری کرده و اکنون پس از تکمیل آخرین ماموریت خود، به زمین بازگشته است.

ژنرال چنس سالتزمن، رئیس  اینعملیات فضایی، در رابطه با بازگشت فضاپیمای بوئینگ گفت: این مأموریت تمرکز نیروی فضایی بر همکاری در اکتشاف فضایی و گسترش دسترسی کم‌ هزینه به فضا برای شرکای ما، در داخل و خارج از مجموعه را نشان می‌دهد.

این وسیله نقلیه فضایی هوشمند برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شده و این ششمین ماموریت آن محسوب می شود که در ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شد. طی این ماموریت، چند آزمایش در فضا انجام شد که از آن جمله می توان به آزمایش انرژی خورشیدی طراحی شده توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی اشاره کرد.

علاوه بر این یک ماهوارهFalconSat  که توسط دانشجویان آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده و آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی طراحی و ساخته شده بود نیز به فضا فرستاده شد. ماهواره FalconSat-8 پس از استقرار موفقیت آمیز در اکتبر ۲۰۲۱ همچنان در مدار است.

به گزارش سیناپرس، برخی دیگر از آزمایش‌های ناسا که در طول ماموریت انجام شد، به چگونگی تأثیر قرار گرفتن مواد مختلف در شرایط گرانش صفر و همچنین تأثیر آن بر دانه ‌ها در دراز مدت پرداختند. این مورد اخیر به طور خاص با ماموریت های بین سیاره ای بالقوه آینده همراه با ایجاد پایگاه های دائمی در فضا مرتبط بود.

فضاپیمای X-37B که با استفاده از مواد کامپوزیت سبک به جای آلومینیوم ساخته شده است، تنها یک چهارم اندازه شاتل های فضایی ناسا است، اما سبک بدنه و مشخصات فرود آن مشابه است. گفتنی است این یکی از جدید ترین و پیشرفته ‌ترین فضاپیماهای جهان محسوب شده و این برنامه نشان ‌دهنده مشارکت بین نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی فضایی این کشور است.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب و با توجه به قابلیت های X-37B ، این فضاپیما توانست با ترکیب بهترین فن آوری های موجود، رکورد حضور خود را در مدار ثبت کند . گفتنی است رکورد قبلی ۷۸۰ روز بود.

مترجم: جاوید خیرخواه