روابط اجتماعی خوب، سلامت روده بهتر

به گزارش سیناپرس، روابط اجتماعی برای سلامتی و تندرستی انسان ها و سایر نخستی سانان، امری ضروری طلقی می شود. علاوه بر این، شواهد زیادی نشان داده اند که میکروبیوم روده، از طریق محور روده-مغز، نقش کلیدی در سلامت جسمی و روانی ما ایفا می کند. محققان دانشگاه آکسفورد، در مطالعه اخیر خود، که بر روی میمون های رزوس انجام شد، تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت میکروبیوم روده را بررسی کرده اند.

محققان گفته اند: در این مطالعه نشان داده ایم که میمون‌ های اجتماعی ‌تر، باکتری ‌های مفید فراوان تری دارند و دارای تعداد کمتری از باکتری ‌های بالقوه بیماری ‌زا هستند.

دانشمندان روی یک گروه اجتماعی واحد (22 نر و 16 ماده بین سنین 6 تا 20 سال) از ماکاک های رزوس در سواحل شرقی پورتوریکو تمرکز کردند. پژوهشگران توضیح داده اند، ماکاک ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند و نظافت، راه اصلی آنها برای ایجاد و حفظ روابط است؛ بنابراین نظافت نشانه خوبی از تعاملات اجتماعی است.

تیم تحقیقاتی، داده های توالی DNA از نمونه های مدفوع میمون ها را برای اندازه گیری ترکیب و تنوع جامعه میکروبی روده، تجزیه و تحلیل کرد. محققان، بر روی میکروب هایی تمرکز کردند که طبق مطالعات قبلی، فراوانی آنها در افراد یا جوندگان با علائم اوتیسم (که معمولاً با قطع ارتباط اجتماعی همراه است)، کمتر یا بیشتر بوده اند.

پژوهشگران توضیح داده اند: روابط اجتماعی، ارتباط مثبتی با فراوانی برخی از میکروب‌ های روده که عملکردهای ایمنی مفیدی دارند داشت و با تعداد کمتری از باکتری های بیماری ‌زا، مرتبط بود. برای مثال، باکتری هایی که در اجتماعی‌ ترین میمون‌ ها، فراوانی بیشتری داشتند، شامل Faecalibacterium و Prevotella بودند. برعکس، باکتری Streptococcus که می ‌تواند در انسان ها، منجر به گلودرد استرپتوکوکی و ذات ‌الریه شود، در میمون ‌هایی که روابط اجتماعی کمتری داشتند، فراوان تر بود. Faecalibacterium دارای خواص ضد التهابی قوی است.

به گزارش سیناپرس،  اما چه چیزی باعث ایجاد چنین رابطه ای میان تعاملات اجتماعی و ترکیب میکروبیوم روده می شود؟ رابطه بین رفتار اجتماعی و فراوانی میکروبی ممکن است نتیجه مستقیم انتقال اجتماعی میکروب ‌ها باشد. همچنین می‌ تواند یک اثر غیرمستقیم باشد، چرا که میمون‌ های منزوی تر، دچار استرس بیشتری می شوند، و این امر، بر فراوانی این میکروب ‌ها تأثیر می ‌گذارد.

محققان اضافه کرده اند، ما همچنین می دانیم که این یک رابطه متقابل است، به این معنی که رفتار اجتماعی، بر میکروبیوم، تاثیر گذاشته و به موجب آن میکروبیوم می تواند به نوبه خود بر مغز و رفتار ما، تأثیر بگذارد.

یافته های تحقیقاتی در مجله Frontiers in Microbiology قابل دسترسی هستند.

ترجمه: عباس روشن بین