قدرت بویایی مورچه‌ از انسان بیشتر است

به گزارش ایسنا ، محققان با مطالعه بر روی ارتباطات اجتماعی پیچیده این مورچه‌ها دریافتند که آن‌ها قادرند تغییرات اندک در سطح فرومون‌ها یا ترشحات شیمیایی بدن را شناسایی کنند.

حشرات اجتماعی مانند مورچه‌ها، بوی یکدیگر را با استفاده از حسگرهایی در آنتن‌های خود تشخیص می‌دهند. در ابتدا تصور می‌شد که مورچه‌ها از این رایحه‌ها برای تمایز قائل شدن بین دوستان و دشمنانشان استفاده می‌کنند، اما تحقیقات جدید نشان داد که قدرت بویایی حشرات بسیار فراتر از آن است.

دانشمندان پس از انجام آزمایش‌های گسترده بر روی حس بویایی مورچه‌ها دریافتند که این جانداران نسبت به تغییرات شیمیایی محیط بسیار حساسند.

در این آزمایشات، محققان الکترودهای شیشه‌ای بسیار ظریفی بر روی موی حسی روی آنتن‌های موجود در سر مورچه‌ها نصب و سپس با ترشح هیدروکربن‌های مختلف میزان واکنش و پیام عصبی ارسالی را ذخیره کردند. این الکترودها مانند حسگر عمل می‌کردند و نشان می‌دادند کدام آنتن در زمان تشخیص بو توسط مورچه، واکنش نشان می‌داد.

پروفسور آناندا سنکر، متخصص حشره‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید اظهار کرد: نقطه عطف این مطالعه، کشف عملکرد شگفت‌انگیز مورچه‌ها در شناسایی مواد شیمیایی مختلف است.

وی در ادامه افزود: در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که مورچه‌ها قادر به شناسایی انواع مختلف مواد شیمیایی هستند.

این یافته‌ها در مجله Cell Reports منتشر شده است.