پرورش کلیه‌های انسان در بدن موش‌ها

براساس گزارش های وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، اکنون بیش از ۱۲۳ هزار نفر در این کشور نیازمند پیوند عضو هستند. از این میان، روزانه حدود ۲۱ نفر از کسانی که نامشان در فهرست انتظار ثبت شده جان خود را از دست می دهند. در واقع، دانشمندان می خواهند با پرورش اندام های انسان در بدن جانوران به معضل کمبود اندام های اهدایی که هر سال جان عده زیادی را می گیرد پایان دهند. پیشتر نیز دانشمندان سعی کرده بودند کلیه های یک انسان نابالغ را در بدن موش ها پرورش دهند، اما اکنون اولین بار است که کل یک اندام واقعی انسان در بدن موش ها رشد داده می شود و طول عمر آن جانوران هم افزایش پیدا می کند.

دانشمندان ابتدا کلیه های جنین انسان را به موش های صحرایی پیوند زدند. این موش ها فاقد سیستم ایمنی بودند تا بافت پیوندی پس زده نشود. سپس رگ های خونی جانوران را به وسیله بخیه های بسیار ریز که حدود سه تا چهار برابر کوچک تر از ضخامت موی انسان است به کلیه ها وصل کردند. یکی از مهم ترین علت هایی که مطالعات گذشته را با شکست مواجه کرد تفاوت فشار خون جنین انسان با جانوران بالغ بود. میانگین فشار خون در بیشتر جانوران بالغ ازجمله موش های صحرایی حدود سه برابر بیشتر از جنین انسان است.

بنابراین اگر اندام جنینی بدون تنظیم فشار پیوند زده شود، عضو پیوندی از همه جا خونریزی خواهد کرد. دانشمندان از یک تنظیم کننده جریان خون استفاده کردند تا این مشکل برطرف شود. آنها این دستگاه را دور رگ های خونی موش ها کار گذاشتند تا فشار خونی که به داخل کلیه های جنین راه پیدا می کند کاهش یابد. یک ماه بعد از پیوند، دانشمندان کلیه های طبیعی موش ها را از بدنشان خارج کردند. مشاهده شد موش هایی که کلیه های پیوندی دریافت کرده بودند به طور میانگین حدود چهار ماه بیشتر زنده ماندند. حتی یک موش تا ده ماه بعد از پیوند به زندگی خود ادامه داد، اما موش هایی که با کلیه طبیعی خودشان زندگی می کردند فقط توانستند سه تا چهار روز بعد از این که کلیه هایشان خارج شد دوام بیاورند.

علاوه بر کلیه، قلب جنین انسان نیز به موش ها پیوند زده شد. البته نتایج آن هنوز در دست بررسی است، اما دانشمندان معتقدند این روش قابل تعمیم به دیگر اندام هاست. از طرف دیگر، اندام های جنین انسان که در بدن جانوران پرورش داده می شود برای امتحان داروهایی که قابل آزمایش روی انسان های زنده نیست، مناسب به نظر می رسد. دانشمندان حتی در تلاشند این کلیه ها را در بدن جانوران بزرگ تر از موش مثل خوک ها رشد دهند.

عده ای از کارشناسان پیش بینی می کنند این پروژه در میان عموم مردم بازتاب منفی خواهد داشت، اما تا زمانی که این فرآیند شامل پیوند مغز، اندام های جنسی یا مواردی که ممکن است ظاهر انسان ها را مشابه جانوران کند نشود از نظر اخلاقی قابل ایراد نخواهد بود. دانشمندان معتقدند اگر این اندام ها دست کم برای پیوند به نوزادان و جنین های بیماری که درمان دیگری برای آنها وجود ندارد استفاده شود، شاید عموم مردم راحت تر با این روش نوین کنار بیایند. قابل توجه است که این مطالعات هنوز هیچ پشتیبانی مالی از سوی دولت دریافت نکرده و تمام هزینه های آن به عهده خود پژوهشگران بوده است.