دانشگاه علوم پزشکی نسبت به انجام زایمان سزارین غیرضروری هشدار داد

 دکتر مسعود رضایی در گفت و گو با ایرنا افزود: ترویج زایمان طبیعی و رایگان بودن آن یکی از محورهای مهم طرح تحول نظام سلامت است که از اردیبهشت ماه سال گذشته در سراسر کشور آغاز و تمام بیمارستان ها موظف شدند در سال 93 به میزان 10درصد نسبت به وضعیت موجود خود، آمار زایمان سزارین را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: پیشتر از سال 88 تا سال 91 تعداد زایمان سزارین با شیب تندی در استان افزایش داشت اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال 92 تا سال 93 میزان این نوع زایمان از 60.58 به 57.89 درصد کاهش یافته است که البته این میزان کاهش نسبت به وضعیت کشوری با 50.44 درصد، نامطلوب است و باید به متوسط کشوری برسد.
رضایی ادامه داد: با وجود وضعیت نامطلوب استان در این زمینه، بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان به علت افزایش چشمگیر زایمان طبیعی توانست در بین 10 بیمارستان برتر کشور قرار گرفته و لوح دوستدار مادر را دریافت کند.
وی گفت: در حالیکه بیمارستان های دولتی اعم از دانشگاهی و تامین اجتماعی استان در زمینه کاهش آمار زایمان به روش سزارین عملکرد مطلوب تری داشته اند، بیمارستان های خصوصی استان بر خلاف سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همسو با ترویج زایمان طبیعی حرکت نکرده اند و آخرین درصد کاهش آنها بین 36/0 درصد تا 2.4 درصد بوده است که این به هیچ وجه مناسب نیست.
رضایی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت اقدامات ایجابی و سلبی مختلفی برای برخورد با اینگونه بیمارستان ها انجام و با کاهش درجه ارزشیابی مواجه خواهند شد که همین موضوع تبعات مختلفی برای آنها خواهد داشت.
وی با اشاره به علل مختلف انجام زایمان های سزارین گفت: متاسفانه چشم و هم چشمی و تصور پرستیژ و ارزش بالای زایمان سزارین و همچنین ترس زنان باردار از زایمان طبیعی، تقاضای زنان باردار به انجام زایمان سزارین را بالا برده است که باید با شفاف سازی و اطلاع رسانی درست از طریق رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
رضایی با تاکید بر ترویج و معرفی انواع زایمان های طبیعی با درد کمتر افزود: زنان باردار باید بدانند زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک و سزارین خلاف قاعده و خلاف طبیعت معمول است و تنها در شرایطی که جان مادر و نوزاد در خطر باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به فعالیت و برگزاری دوره های آموزشی ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان های استان افزود: در حال حاضر استقبال از این کلاس ها پایین است و مصوبه نشست اخیر مسوولان دانشگاه تمام پزشکان متخصص زنان و زایمان را موظف کرد تا تمام مادران باردار را ملزم به شرکت در این دوره ها کنند، چرا که این کلاس ها علاوه بر اطلاعاتی در زمینه مزایای زایمان طبیعی و انواع بدون درد این زایمان نکات مفیدی از مراقبت های بارداری و پس از بارداری به تمام زنان باردار ارایه می دهد. سال گذشته 23 هزار و 223 مورد زایمان در استان قزوین انجام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا