طرح مدیریت یکپارچه فناوری به دولت ارایه شد

دکترمهدی الیاسی در گفتگو با مهر، گفت: نوع عملکرد شرکت‌های دانش بنیان  و همچنين نهادهای مختلف حمايتی می تواند بر روی رشد و یا افول بخش مهم اقتصادی کشور تاثیر می گذارد.وی با بیان اینکه در فضای بعد از توافق ترکيبی از فرصت ها و تهديدات محيطی جدید در انتظار شرکت های دانش بنیان است، افزود: بنابراین انتخاب های ما در اين مسير تعيين کننده هستند.

الیاسی با بیان اینکه در مورد دولت طبیعتا نگرانی هایی وجود دارد، گفت: طبیعی است که برخی دستگاه ها و شرکت ها با توجه به برداشته شدن تحریم ها و چارچوب دولتی به سمت واردات بروند، خاطرنشان کرد: البته تا کنون که تحریم بوده شرکت های داخلی توانسته اند بسياری از مشکلات را برطرف کنند ولی با برطرف شدن تحریم ها شاید گزینه شیرین واردات برای برخی از شرکت ها  بهترین گزینه روی میز باشد.

به گفته وی، سیاست های جدی دولت، مجلس و نظام باعث می شود که ما به عنوان معاونت علمی با احتیاط به این مسایل ورود پیدا کنیم و از فرصت رفع تحریم برای همکاری با شرکت های خارجی استفاده کنیم، نه اینکه شرکت های خارجی را جایگزین شرکت های دانش بنیان ایرانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع این مشکل برنامه خاصی در قالب طرح مدیریت یکپارچه فناوری به دولت ارایه کردیم، عنوان کرد: از قبل این موضوعات را پیش بینی می کردیم و درصدد هستیم تا واردات بر بازار کشور حاکم نشود از این رو طرح مدیریت یکپارچه فناوری را به دولت ارائه کردیم.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص این طرح توضیح داد: در این طرح قرار است ظرفیت بازار کشور را به نفع توانمند سازی شرکت های داخلی، با همکاری شرکت های پیشرفته خارجی و رویکرد صادرات محور به کار گیریم.

وی افزود: این موضوع را به دولت پیشنهاد کردیم که ذیل شورای اقتصاد فعاليت کند و امیدواریم آنها مدیریت دقیق تری در طرح های توسعه ملی و یا بازار عمومی کشور به نفع توانمندسازی و ايجاد تقاضا برای شرکت‌های دانش بنيان و فناور داخلی داشته باشد.

وی گفت: این موضوع در شورایعالی انقلاب فرهنگی نيز براساس نقشه جامع علمی کشور در قالب پیوست فناوری مطرح است.

الیاسی بیان کرد: ما از این طریق می توانیم از فرصت بازار داخل استفاده کنیم تا شرکت  های داخلی توانمند شوند چراکه از این طریق نیاز بازار هم مدیریت می شود. در این صورت اگر پیوندی در قالب واردات يا سرمايه گذاری در بخش صنعتی با شرکت های خارجی ایجاد شود پیوند صادرات محور است و همکاری های ما برای صادرات فناوری صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های داخلی نيز باید رویکرد صادرات محور داشته باشند، گفت: متاسفانه برخی شرکت های ما اساسا با تفکر تامین نیاز داخل شکل می گیرند و از دولت انتظار دارند تا تمام بازارهای کشور، با سیاست های تعرفه ای کنترل شود و آنها بتوانند تنها در داخل کشور کار کنند. البته تغییر نگرش در شرکت ها نيز یک ضرورت است و متاسفانه اکثر این شرکت ها از دولت انتظار دارند که دولت فضای گلخانه ای برایشان ایجاد کند.

به گفته وی، ادبیات و قاعده بازی دردنیا، حرکت در مسیر صادرات محور بودن است و این بدان معناست که هیچ کسب و کاری با رویکرد رفع نیاز داخل رقابت پذیر نخواهد شد. با توجه به اندازه نسبتا بزرگ بازار ايران می توانیم بازار داخل را برای دوران رشد فراهم کنیم تا در نهایت شرکت های رقابت پذیر شکل بگیرند.

به گفته وی، رويکرد حمايتی برای جايگزينی واردات بدون رويکرد صادرات محور، به نفع جامعه نیست و ما نمی توانیم ناکارامدی را به بازار و کشور تحمیل کنیم چراکه این رويکردها رقابت پذیر نیستند و در نتيجه حوزه های مختلفی مانند بهره‌وری و الگوی مصرف دچار ناکارامدی و حتی بحران می شوند.

الیاسی اظهار داشت: وظیفه دولت این است که از دوران گذار و شکل گیری و توانمند سازی شرکت ها حمایت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا