آیا شانه منجمد قابل درمان است؟

شانه منجمد چیست؟ عوامل ایجاد کننده شانه منجمد کدامند؟ آیا شانه منجمد قابل درمان است؟ بهترین روش های درمانی این بیماری چیست؟

به گزارش سیناپرس، شانه منجمد( کپسولیت چسبنده)، نوعی درگیری شایع مفصل شانه است که با درد و محدودیت حرکت این مفصل به طور یکنواخت و در تمامی جهت ها مشخص می شود. علت بیماری نامشخص است. شواهدی مبنی بر دخالت عفونت در ایجاد بیماری وجود ندارد اما ممکن است آسیب دیدن مفصل در ایجاد شانه منجمد نقش داشته باشد. در حقیت اغلب علایم شانه منجمد چند هفته پس از آسیب دیدن مفصل شانه آغاز می شوند.

بی حرکت یا عوامل بدتر شدن است. در این بیماری خاصیت ارتجاعی کپسول مفصل از بین می رود و بین چین ها سینوویال یا مفصل آزاد جُنب( مفصل ویژه ‌ای که امکان حرکت نسبتا آزاد استخوان‌ ها را فراهم می ‌کند) چسبندگی به وجود می آید. تغییرات مذکور قابل برگشت هستند و در بیشتر موارد مفصل به حالت طبیعی باز می گردد.

تظاهرات بالینی

بیمار از درد شدید در شانه و قسمت فوقانی بازو شکایت دارد. این درد خود به خود و به تدریج آغاز می شود. در معاینه بالینی بیماری، محدودیت تمامی حرکات مفصل شانه وجود دارد. در رادیوگرافی اختلالی دیده نمی شود. معمولا بین 6 تا 12 ماه بهبودی خود به خودی حاصل می شود. ابتدا درد از بین می رود و خشکی مفصل باقی می ماند که آن نیز به مروز و با انجام حرکات فعال مفصل شانه برطرف می شود. در صورتی که مفصل شانه حرکت داده نشود، ممکن است درجاتی از محدودیت حرکت به طور دائم باقی بمانند.

درمان

در مرحله حاد و دردناک بیماری، درمان شامل موارد زیر است:

1-شانه بیمار به کمک پارچه ای در حالت استراحت قرار می گیرد و روزانه برای مدتی کوتاه مفصل شانه حرکت داده می شود.

2-از داروهای مسکن استفاده می شود.

3-در برخی از بیماران که دچار درد پایدار و شدید هستند، می توان از تزریق استروئیدها در مفصل گلنوهومرال( مفصل شانه یا مفصل کاسه ای بازو) استفاده کرد.

4-با تخفیف درد، حرکات مفصل شانه با شدت بیشتری ادامه می یابند تا حرکات مفصل شانه به حالت عادی بازگردند.

5-در صورتی که پس از برطرف شدن درد مفصل شانه، حرکات آن به کندی به وضعیت طبیعی بازگردند، می توان مفصل شانه را در زیربیهوشی دستکاری کرد.

*دکتر حسین فراهینی، متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی زانو، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا