ساخت فیلترهایی برای شکار سلول‌های سرطانی جریان خون

رییس پژوهشکده سرطان پستان با اشاره به اهمیت جداسازی و بررسی سلول‌های سرطانی موجود در جریان خون در کنترل روند درمان بیماران پس از برداشتن توده سرطانی گفت:به این منظور چیپ‌هایی از سوی مهندسان کشور ساخته شده است که با استفاده از خاصیت الکتریکی سلولهای سرطانی، آنها را از جریان خون خارج می‌کند.

دکتر کیوان مجیدزاده در گفت‌وگو باایسنا، طرح «جداسازی سلول‌های سرطانی در جریان خون» را از جمله پروژه‌های مشترک پژوهشکده سرطان پستان با حوزه مهندسی ذکر کرد و گفت: زمانی که فردی مبتلا به سرطان‌های توموری مانند سرطان پستان می‌شود برخی از سلول‌های سرطانی وارد جریان خون می‌شوند که اگر بتوانیم هویت این سلول‌ها را تشخیص دهیم، در روند درمان بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان این که در سرطان‌ پستان اقدام به برداشتن توده می‌شود، اظهار داشت: از این رو در ادامه مسیر درمان با توده سرطانی مواجه نیستیم که بررسی کنیم آیا درمان‌ها موثر است یا خیر و این در حالی است که در جریان خون فرد مبتلا، سلول‌های سرطانی به مقدار بسیار اندک وجود دارد.

مجیدزاده خاطر نشان کرد: این طرح با همکاری متخصصان نانو فناوری، زیست مواد و مهندسان الکترونیک اجرایی خواهد شد تا بتوانیم ابزارهای لازم برای جدا کردن این سلول‌ها از جریان خون را تهیه کنیم.وی با بیان این که تا چند ماه آینده با پیشرفت طرح، کارآزمایی‌های بالینی برای جداسازی این سلول‌ها آغاز خواهد شد، اظهار داشت: برای جدا سازی سلول‌های سرطانی از فیلترهایی استفاده می‌شود که سلول‌های نرمال از آن عبور می‌کنند ولی سلول‌های سرطانی در این فیلترها به دام می‌افتند و قادر به خروج از آن نیستند.

این محقق استفاده از ذرات نانو را از دیگر روش‌های جداسازی سلول‌های سرطانی از جریان خون عنوان کرد و ادامه داد: این نانو ذرات توسط آنتی بادی‌هایی پوشش داده شده است که به طور اختصاصی برای سلول‌های سرطانی استفاده می‌شوند.

وی استفاده از فناوری ماکرو فلوئیدیک را از دیگر راهکارها دراین زمینه ذکر کرد و گفت: با استفاده از ویژگی‌های الکتریکی سلول‌های سرطانی می‌توان آنها را جدا سازی کرد. برای این منظور چیپ‌هایی از سوی مهندسان کشور ساخته شده است که با استفاده از این چیپ‌ها می‌توانیم سلول‌های سرطانی را از جریان خون خارج کنیم.