کشف بلندترین درخت جنگل های آمازون

به گزارش سیناپرس، این درخت ارتفاعی برابر با یک ساختمان ۲۵ طبقه دارد. این درخت غول پیکر که بالای تاج پوشش در منطقه حفاظت شده رودخانه ایراتاپورو در شمال برزیل قرار دارد، یک درخت آنجلیم ورملهو با نام علمی Dinizia excelsa است که قد آن ۸۸.۵ متر و ۹.۹ متر قطر تنه دارد و دانشمندان می گویند بزرگترین درختی است که تا کنون در آمازون شناسایی شده است.

محققان برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از یک پروژه نقشه برداری سه بعدی، این درخت عظیم را در تصاویر ماهواره ای مشاهده کردند. سپس تیمی از دانشگاهیان، دوستداران محیط زیست و راهنمایان محلی یک تیم پژوهشی را برای تلاش برای رسیدن به آن در اواخر همان سال تشکیل دادند. اما پس از یک سفر ۱۰ روزه در زمین های صعب العبور، خسته و با بیمار، مجبور به عقب نشینی شدند.

در ادامه سه سفر دیگر به منطقه دورافتاده ای در مرز بین ایالت‌های آماپا و پارا انجام شد که منجر به کشف چندین درخت غول‌ پیکر دیگر شد که از جمله آن می توان به بلندترین درخت آجیل برزیلی که تا کنون در آمازون ثبت شده است، با ارتفاع ۶۶ متر اشاره کرد.

اما آنجلیم ورملهو عظیم تا زمانی که محققان ۲۵۰ کیلومتر را با قایق و سپس ۲۰ کیلومتر دیگر را با پای پیاده در جنگل‌ های کوهستانی طی کردند، کشف نشده بود. دیگو آرماندو سیلوا (Diego Armando Silva) پژوهشگر جنگل ها از دانشگاه فدرال آماپا که به سازماندهی این سفر کمک کرد، می گوید: اما این سفر پر زحمت ارزش آن را داشت. سیلوا ۳۳ ساله گفت: این درخت یکی از زیباترین چیزهایی است که تا به حال دیده ام.

پس از چادر زدن در زیر درخت عظیم، گروه تحقیقاتی برگ ‌ها، خاک و نمونه ‌های دیگری را جمع ‌آوری کردند که اکنون برای بررسی سؤالاتی از جمله سن درخت که احتمالا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ سال است، تجزیه و تحلیل خواهند شد.
سیلوا می گوید حدود نیمی از وزن درختان غول پیکر این منطقه کربن جذب شده از جو است که برای کمک به مهار تغییرات آب و هوایی ضروری است. او می افزاید، اما با وجود دورافتادگی، این درختان غول پیکر منطقه در معرض تهدید هستند.

ژاکلین پریرا (Jakeline Pereira) از گروه زیست محیطی آمازون که به سازماندهی این اکتشاف کمک کرد، می گوید که چوب درخت آنجلیم ورملهو توسط قاچاقچیان چوب بریده می شود چراکه بسیار ارزشمند است. گفتنی است که در طول سه سال گذشته، متوسط جنگل زدایی سالانه در آمازون برزیل ۷۵ درصد نسبت به دهه قبل افزایش یافته است.