تنها در درمان نارسایی‌های قلبی مادرزادی از کشورهای پیشرفته عقب مانده‌ایم

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خوشبختانه تمام امکاناتی که در این زمینه در حوزه تشخیص و درمان مورد نیاز است در کشور موجود است و کمتر نیاز به کشورهای دیگر وجود دارد مگر در زمینه درمان بیماریهای مادرزادی قلب که هنوز این کمبود حس می‌شود.

وی افزود : در زمینه تجهیزات در حال حاضر دستگاههای اکو رنگی،کاتاتریسم،آنژیوگرافی ،انواع تستهای تشخیصی مانند اسکن تالیوم، سیتی آنژیو پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است. در گذشته تنها رادیوگرافی قفسه سینه والکتروکارتوگرافی در زمینه تشخیص بیماریهای قلبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بالطبع، کار تشخیص و درمان بسیار سخت بود.لیکن با پیشرفت تکنولوژی موفقیت در درمان به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

قارونی با اشاره به تغییر آمار مبتلایان به انواع بیماریهای قلبی طی چند سال گذشته گفت: در گذشته روماتیسم قلبی مشکل بزرگی در بیماریهای قلبی بود و بیماران بیشتر مشکلات دریچه ای داشتند و نسبت به حال کمتر مشکل تنگی عروق رگ وسکته قلبی مشاهده می‌شد.  در حال حاضر مشکلات روماتیسمی به حداقل رسیده است  و به دلیل رعایت بهداشت  آمار بیماران روماتیسمی کم شده و در عوض سکته‌های قلبی، تنگی عروق کرونر زیاد شده است . بنابراین تکنولوژی در حال حاضر بر اساس تنگی عروق کرونر پیشرفت می‌کند.بطوریکه  با استفاده از بای پس( برداشتن رگ از پا) و یا بالون و فنر ،تنگی رگ را برطرف می‌کنند. امروزه تنها دریچه ای که در افراد سالمند نیاز به تعویض دارد ،تنگی دریچه آئورت است که اصطلاحا «آهکی»شده است  که آن هم در مورد بیمارانی که سن آنها اجازه عمل را بدهد صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص بیماریهای قلبی در زمینه نقش تکنولوژی نانو در درمان ناراحتیهای قلبی گفت: نانو در کشور ما نه تنها در زمینه ناراحتیهای قلبی تا به حال پیشرفتی نداشته است بلکه در تمام بیماریها در حال حاضر درجایگاه پروسه تحقیقاتی قرار دارد. یکی از دستاوردهای پزشکی استفاده از کپسولهایی است که بیمار  بصورت خوراکی مصرف می‌کند و این کپسولها وارد بدن شده و آندوسکوپی می‌کند ؛در واقع کارکرد آن در قسمت گوارش است که به نوعی نقش تشخیصی دارد. اینکه با استفاده از نانوکپسول ها بتوان از بروز حمله‌های قلبی جلوگیری کرد هنوز در حد یک تحقیق است که آنهم در کشورهای اروپایی صورت گرفته است.البته ما امیدوار هستیم روزی نانو،جایگاه مناسبی در درمان بیماریها پیدا کند.

قارونی در خصوص اعمال جراحی قلب گفت: در حال حاضر هنوز هم بهترین روش در اعمال جراحی اعمال جراحی بصورت باز هست و کمتر پیش می‌آید بیماران قلبی از طریق اعمال جراحی بسته و یا لاپاراسکوپی عمل شوند . یک دلیل آن این است که کمتر جراحی با تکنولوژی جراحی های بسته آشنا است وجراحی باز قفسه سینه از دقت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا