دیابت حاملگی عامل افزایش ابتلای پدران به دیابت

مطالعات و بررسی های یک پزشک هندی در کانادا نشان می دهد که دیابت حاملگی در زنان باردار ، احتمال ابتلا به دیابت را در همسرانشان افزایش می دهد.

کابری داسگوپتا (Kaberi Dasgupta) از دانشگاه مک گیل (McGill University) واقع در کانادا در رابطه با این پژوهش ها و نتایج آن می گوید : « مطالعات ما نشان می دهد که ابتلا به دیابت در مردانی که همسرانشان در دوران بارداری دچار دیابت حاملگی می شوند ، 33 درصد بیشتر از مردانی است که چنین شرایطی را ندارند. »

پژوهشگران با در نظر گرفتن این فرضیه که ابتلا به دیابت حاملگی در مادران باردار نشانه امکان بروز این دیابت در پدران است، به تحقیق و بررسی در این رابطه پرداختند . آنها در این پروژه تحقیقاتی ، به صورت تصادفی به انتخاب افراد متولد بین سال های 1990 تا 2007 میلادی اقدام کردند که مادرانشان در دوران بارداری به دیابت حاملگی مبتلا شده بودند . محققان وضعیت سلامت پدران این افراد را با پدران اشخاصی که از مادری سالم و بدون دیابت حاملگی در دوران بارداری متولد شده بودند ، مطابقت دادند.

قابل توجه است که تعداد زیادی از پدران این افراد پس از زمان ترخیص همسرانشان از بیمارستان به دیابت نوع دو مبتلا شده بودند . به طور کلی هفتاد هزار و هشتصد و نود پدر( نیمی از مردانی که همسرانشان به دیابت حاملگی مبتلا شده بودند) در این پروژه مورد بررسی قرار گرفتند.  

داسگوپتا در  ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « تجزیه و تحلیل ها نشان می دهند که همسران ، خطرات زندگی را به دلیل محیط اجتماعی و فرهنگی خود به اشتراک می گذارند که ممکن است رفتارها و نگرش های سلامت جسمی را نیز شامل شود. علاوه بر آن ، داده های این پژوهش ها نشان می دهد که ابتلا به دیابت حاملگی در زنان می تواند ابزاری برای پیشگیری و یا تشخیص دیابت در مردان به حساب آی د. »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مراقبت دیابت (journal Diabetes Care) به چاپ رسیده و در دسترس است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا