سنگ نگاره‌های باستانی ایرلندی که خورشید گرفتگی را به تصویر کشیده‌اند.

به تازگی باستان شناسان ایرلندی نقاشی‌هایی متعلق به 5 هزار سال پیش را در یک غار باستانی کشف کرده‌اند که نشان دهنده مشاهده یک خورشید گرفتگی در حدود 5 هزار و 354 سال پیش توسط اهالی باستانی این کشور بوده است.

گفتنی است، این تصاویر سنگی مرموز که دارای مفاهیم منحصر بفردی است در میان خرابه‌های سنگی بدست آمده است.

کنده‌کاری‌های منقوش بر روی تخته سنگ‌ها نشان دهنده نوعی ستاره شناسی اولیه در اهالی این منطقه و ثبت این رویداد نجومی توسط آنها بوده است.

در بیشتر سنگ نگاره‌ها دایره‌هایی متحد‌المرکز و خطوطی مانند شعاع خورشید مشاهده می‌شود.

تخمین زده می‌شود این آثار حدود 3 هزار و 340 سال قبل از میلاد بر روی سنگ‌ها خراشیده شده‌اند.

منجمان اعتقاد دارند در حدود تاریخ کنده کاری سنگ نگاره‌ها یک خورشید گرفتگی در آسمان رخ داده است.

نخستین بار کشف تپه Morth که گوردخمه حاوی سنگ نگاره‌های رصد خورشید گرفتگی در آن مشاهده شده در سال 1856 صورت گرفته اما برای حفظ این میراث باستانی و جلوگیری از تخریب تا مدتها این محل به صورت حفاظت شده و بدون انجام هیچ کاوش باستانی و نجومی نگه داشته شده است.

کارشناسان برای جلوگیری از تخریب محل اقدام به تزریق بتن برای استحکام سقف آن کرده‌اند.
در دخمه اصلی، 18 سنگ بزرگ به صورت ایستاده وجود دارند که بر روی آنها انسان‌های باستانی تصور خود را از خورشید گرفتگی به تصویر کشیده‌اند. ارتفاع هر کدام از سنگ‌ها در حدود 2 متر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛در کشفی هیجان‌انگیز این نتیجه بدست آمده است که شباهت نزدیکی بین این سایت تحقیقاتی باستانی با منطقه‌ای در سیبری کشور روسیه به نام Sundnki وجود دارد که در آنجا نیز سنگ نگاره‌هایی با قدمت 16 هزار سال با موضوعات به تصویر کشیدن رویدادهای نجومی آسمان وجود دارد. تحقیق در خصوص کشف حقایق بیشتر از دانش ‌نجومی اهالی باستانی ایرلند ادامه دارد.