هزینه زیست محیطی بیت کوین، بسیار سنگین است

به گزارش سیناپرس، بر اساس تجزیه و تحلیل های جدید منتشر شده در نشریه بین المللی Scientific Reports، اگر هزینه های زیست محیطی استخراج ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان سهمی از قیمت بازار در نظر گرفته شوند، این هزینه ها با آسیب های آب و هوایی تولید گوشت گاو قابل مقایسه هستند. 

محققان معتقدند:بیت کوین به جای آن که به عنوان «طلای دیجیتال» در نظر گرفته شود، باید با محصولات بسیار انرژی بری مانند گوشت گاو، گاز طبیعی و نفت خام مقایسه شود.

در دسامبر 2021، بیت کوین دارای ارزش بازاری تقریباً 960 میلیارد دلاری بود که تقریباً 41 درصد از سهم بازار جهانی در بین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص می داد. 

اگرچه انرژی بر بودن استخراج این ارز دیجیتال امری شناخته شده است، اما میزان خسارات آب و هوایی بیت کوین که ناشی از انتشار کربن و تأثیر آن بر تغییرات اقلیمی است، امری چندان مشخص نبوده است.

اکنون در یک کار پژوهشی جدید، محققانی از دانشگاه نیومکزیکو واقع در ایالات متحده، برآوردهایی اقتصادی را از خسارات آب و هوایی ناشی از استخراج بیت کوین بین ژانویه 2016 تا دسامبر 2021 ارائه کرده اند.

آن ها گزارش داده اند:در سال 2020 برای استخراج بیت کوین، 75.4 تراوات ساعت در سال انرژی برق استفاده شده است.؛ این یعنی  مصرف انرژی بالاتر از کل کشور اتریش یا پرتغال.

محققان آسیب های آب و هوایی بیت کوین را بر اساس سه معیار پایداری ارزیابی کردند: این که آیا خسارات آب و هوایی برآورد شده در طول زمان در حال افزایش است یا خیر؛ آیا قیمت بازار بیت کوین از هزینه اقتصادی آسیب های آب و هوایی فراتر می رود یا خیر و این که خسارات اقلیمی به ازای هر سکه استخراج شده در مقایسه با آسیب های اقلیمی سایر بخش ها و کالاها چگونه است. 

آن ها دریافتند: انتشار گازهای گلخانه ای به واسطه استخراج هر عدد بیت کوین از سال 2016 تا 2021، افزایش وحشتناکی داشته و 126 برابر شده است. این عدد عجیب نشان از آن دارد که تولید هر 1 دلار ارزش برای بیت کوین منجر به 1.56 دلار هزینه در خسارات اقلیمی جهانی شده است.

محققان در نهایت، آسیب های آب و هوایی بیت کوین را با آسیب های سایر صنایع و محصولات مانند تولید برق، فرآوری نفت خام، تولید گوشت کشاورزی و استخراج فلزات گرانبها مقایسه کردند. 

نتایج نشان داد:خسارات اقلیمی برای بیت کوین به طور متوسط 35 درصد از ارزش بازار آن بین سال های 2016 و 2021 بوده است. این میزان بیشتر از خسارات آب و هوایی تولید گوشت گاو و استخراج طلا بوده است، اگرچه نسبت به مواردی همچون تولید برق از گاز طبیعی و همچنین تولید بنزین از نفت خام مقدار کمتری داشته است.

بر این اساس، محققان نتیجه گرفته اند: بیت کوین در حال حاضر هیچ یک از سه معیار کلیدی پایداری را برآورده نمی کند و برای رهایی از تبعاتی که توسط عمل استخراج این ارز مهم دیجیتال بر محیط زیست جهان تحمیل می شود، تغییرات قابل توجهی به ویژه در مقررات مربوطه مورد نیاز است.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا