این کوسه جد بزرگ مهرداران است

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید دیرینه شناسان، گونه ‌های ماهی جدیدی را نشان می ‌دهد که قدیمی ‌ترین دندان‌ های شناخته ‌شده هر مهره‌دار فک ‌دار محسوب می شود.
در حقیقت مهره داران آرواره دار بیش از 99.8 درصد از تمام مهره داران مدرن از جمله انسان را تشکیل می دهند. تصور می شود که این مهره داران آرواره دار که به نام گناتوستوم نیز شناخته می شوند، در حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش به وجود آمده اند.

با این حال، شواهد فسیلی از این زمان کمیاب است و بازسازی تاریخچه اولیه تکاملی مهره‌ داران آرواره ‌دار را دشوار می ‌کند. قدیمی ترین فسیل های ماهی آرواره ای مفصلی که تا به امروز شناسایی شده اند مربوط به حدود ۴۲۵ میلیون سال پیش هستند.

طی این مطالعات جدید، مین ژو و همکارانش ذخایری از فسیل‌ های فوق‌العاده سالم از دوره سیلورین اولیه چونگ کینگ، در جنوب چین را بررسی می ‌کنند که حاوی ماهی ‌های متنوع و کاملی است که به پر کردن این شکاف اطلاعاتی کمک می ‌کند. این یافته شامل پلاکودرم ها (گروهی منقرض شده از ماهی های زره پوش ماقبل تاریخ، که اولین مهره داران آرواره دار شناخته شده بودند) و کندریشتیان ها (گروهی از ماهی های غضروفی مانند کوسه ها) است. گونه غالب (بیش از ۲۰ نمونه) یک پلاکودرم به طول تقریبی ۳ سانتی متر است که با نام Xiushanosteus mirabilis معرفی شده است.

این ماهی ترکیبی از ویژگی‌ های زیرگروه ‌های اصلی پلاکودرم را نشان می ‌دهد که تکامل جمجمه مهره‌ داران آرواره‌ دار زنده را روشن می ‌کند. ماهی کندریشتی به نام Shenacanthus vermiformis دارای شکل بدنی شبیه به سایر ماهی های غضروفی است، اما مشخص شده که دارای صفحات زرهی است که بیشتر با پلاکودرم ها مرتبط است. این اکتشافات تنوع ناشناخته قبلی را در این دوره نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان در مقالاتی جداگانه، برخی از ماهی ها را با جزئیات بیشتری توصیف می کنند. جزئیات کل بدن گالیاسپیدها، یک گروه منقرض شده از ماهی های بدون آرواره زره پوش که فقط از چین و شمال ویتنام شناخته شده اند، برای اولین بار از طریق تجزیه و تحلیل یک نمونه تقریباً ۴۳۶ میلیون ساله آشکار شد. این ماهی های باستانی دارای سپرهای متمایزی روی سر خود هستند، اما آناتومی پشت سر آن ها تا به حال نامشخص بوده است. آنها همچنین وضعیت اولیه باله های جفت شده را قبل از جدا شدن به باله های سینه ای و لگنی، پیشرو بازوها و پاها، نشان می دهند. مقاله دیگری یک ماهی خاردار کوسه مانند شامل یک ماهی کندریشتی به نام Fanjingshania renovate  را توصیف می کند که در رسوبات مربوط به حدود ۴۳۹ میلیون سال پیش یافت شده است.

به گزارش سیناپرس، این کوسه باستانی دارای یک کمربند شانه ای است، اما همچنین شواهدی از تحلیل بافت سخت را نشان می دهد، ویژگی که معمولاً در ماهی های استخوانی دیده می شود.

نویسندگان پیشنهاد می‌ کنند که این یافته‌ ها قوی ‌ترین سندی است که تاکنون برای شناسایی اولیه مهره ‌داران آرواره ‌دار قبل از ظهور گسترده آن‌ ها شناسایی شده است.

منبع: natureasia