ساخت باتری با کمک هوش مصنوعی و فناوری روباتیک

به گزارش سیناپرس، امروزه استفاده از باتری در بیشتر فناوری های جدید نقشی مهم داشته و از گوشی های تلفن همراه گرفته تا خودروها و هواپیکماهای الکتریکی نیازمند استفاده از باتری هستند. متاسفانه هنوز فناوری ساخت باتری همگام با سرعت رشد و توسعه فناوری های دیگر، پیش نرفته و این موضوع یک نقص جدی محسوب می شود.

به این دلیل پزوهشگران معتقدند که توسعه فناوری باتری با کارایی بالا برای پیشبرد برقی سازی حمل و نقل و هوانوردی ضروری است.

متاسفانه در حال حاضر تکنیک‌ های مرسوم برای کشف اجزای باتری لیتیوم یونی به دلیل نیاز به آزمایش با بسیاری از انتخاب‌ های احتمالی مواد، زمان‌ بر هستند و توسعه آن ممکن است سال‌ ها طول بکشد. بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد که یکی از راه‌ های تسریع این فرآیند، ترکیب کردن هوش مصنوعی و روبات ‌ها برای کشف اجزای باتری بهینه شده است.

طی این مطالعه، تیمی از محققان به سرپرستی جی ویتاکر (Jay Whitacre) و همکارش ونکات ویسواناتان (Venkat Viswanathan)، یک پلتفرم روباتیک به نام Clio  طراحی کرده و آن را با یک هوش مصنوعی به نام  Dragonfly  ترکیب کردند. 

تیم پژوهشی فوق با استفاده از این ابزار ها، نشان می ‌دهند که این سیستم قادر است فرمول‌ های الکترولیت باتری لیتیوم یونی غیرآبی بسیار رسانا را در دو روز کاری به طور مستقل شناسایی کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها همچنین به روشنی نشان می دهد که رویکرد آن ها در مقایسه با جستجوی تصادفی، کشف الکترولیت مورد استفاده در باتری را شش برابر سریعتر می کند. نویسندگان فرمول‌ های الکترولیت را در سلول‌ های کیسه ‌ای لیتیوم یونی تجاری مرتبط آزمایش کردند تا عملکرد باتری شارژ سریع را در برابر آزمایش پایه با ترکیب الکترولیت معمولی نشان دهند.

پژوهشگران در نهایت به این نتیجه رسیدند که کار آن ها می تواند به توسعه باتری های قابل شارژ با کارایی بالا کمک کرده و همچنین پیامد هایی برای کاربرد های انرژی و به طور کلی علم مواد داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: جاوید خیرخواه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا