کاهش وزن برای افراد لاغر سودی ندارد

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه ای که روی ۲۰۰ هزار نفر انجام شد، مشخص شد که کاهش وزن عمدی می تواند مزایای سلامتی طولانی مدتی را برای افراد چاق به همراه داشته باشد، اما افراد لاغر سودی از این موضوع نمی برند.

به گفته پژوهشگران، چاقی می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت را افزایش دهد. کنترل وزن می تواند یک استراتژی موثر برای پیشگیری و مدیریت چاقی و بیماری های مرتبط با آن باشد. 

پروفسور چی سان و همکارانش از ایالات متحده، شرکت کنندگان سالم را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج تحقیقات آن ها نشان داد که ورزش برای کنترل و پیشگیری طولانی مدت اضافه وزن در افراد چاق پس از چهار سال بیشترین تاثیر را دارد.

در این تحقیقات مشخص شد: ۴.۲ درصد افراد چاق توانستند وزن اضافی خود را از دست بدهند، ۲.۵ درصد از افراد دارای اضافه وزن نیز موفق بودند و فقط ۰.۴ درصد از افراد لاغر توانستند وزن خود را مدیریت کنند. در ادامه و پس از بازه زمانی مشخص، مطالعات نشان داد که افراد چاق ۰.۳ درصد از وزن کاسته شده را دوباره به دست آوردند و این میزان در افراد دارای اضافه وزن بودند ۲ درصد افزایش وزن بیشتر و در افراد لاغر ۳.۷ درصد افزایش وزن بیشتر بود.

در ادامه پژوهش ها و بعد از گذشت ۲۴ سال، محققان دریافتند:بدون توجه به استراتژی کاهش وزن، کم شدن وزن بدن برای افراد چاق بیشتر سودمند است و این گروه نسبت به گروه افراد دارای اضافه وزن و لاغر بیشترین منفعت را از این موضوع برده و در آینده نیز کمتر وزن از دست رفته را دوباره به دست می آورد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در انتها به این نتیجه رسیدند: در حالی که کاهش وزن می ‌تواند برای افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند مفید باشد، استراتژی‌های کاهش وزن برای افراد لاغر سود یکسانی را به همراه ندارد و استراتژی ‌های کاهش وزن باید فقط توسط افرادی که از نظر پزشکی به آن ‌ها نیاز دارند استفاده شود.

به گفته محققان این مطالعات، نتایج پژوهش ها نشان داد که ارتباط مثبتی بین تلاش ‌های کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری ها مخصوصا دیابت در افراد لاغر وجود دارد و دانشمندان اکنون می دانند که چنین تغییراتی توسط زیست شناسی پشتیبانی می شود چراکه متأسفانه هنگامی که افراد لاغر سعی می کنند عمداً وزن کم کنند، پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی به همراه دارد.

خبر خوب این است که افراد چاق به وضوح با از دست دادن چند کیلوگرم وزن اضافه سود خواهند برد و مزایای سلامتی حتی زمانی که کاهش وزن موقتی باشد، باقی می ماند.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS Medicine منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا