شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان راه اندازی می شود

دکتر آسیه الفت بخش، جراح پستان، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در میان بانوان ایران و جهان است به سیناپرس گفت: در حال حاضر بانوان اهمیت و نقش ویژه ای در خانواده دارند به همین دلیل ابتلای آنها به سرطان پستان می تواند مشکلات عدیده ای برای خانواده ها ایجاد کند از اینرو در دنیا توجه ویژه و خاصی به این نوع سرطان می شود.

وی افزود: هنوز در ایران غربالگری سیستماتیک برای تشخیص سرطان پستان نداریم به همین دلیل سرطان در مرحله دوم و سوم تشخیص داده می شود؛ مرحله ای که امکان دارد غده لنفاوی بیمار درگیر شود یا سایز تومور 4 الی 5 سانتی متر افزایش یابد. این مساله باعث می شود که درمان قطعی برای سرطان پستان نداشته باشیم به همین دلیل غربالگری از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر کشوری نمی تواند غربالگری داشته باشد حداقل باید جامعه را نسبت به این بیماری آگاهی ببخشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون مراکز زیادی در تهران وجود دارند که برای تشخیص و درمان سرطان پستان فعالیت می کنند اما بانوان بسیاری از استان های محروم حتی اطلاعی نسبت به علائم سرطان پستان ندارند و آگاه نیستند که باید چه زمانی به نزد پزشک مراجعه کنند به همین دلیل ماموریت" راه اندازی شبکه ملی تشخیص و درمان سرطان پستان در استان های مختلف کشور" از سوی مجلس شورای اسلامی به پژوهشکده معتمد و جهاددانشگاهی سپرده شد تا ضمن آگاهی بخشی بانوان و غربالگری( تشخیص زودرس سرطان پستان) آنها، امکانات لازم برای تشخیص و درمان اولیه در همان مراکز استان ها را نیز داشته باشیم.

الفت بخش به سیناپرس گفت: این بحث کمک می کند به مرور مرحله تشخیص بیماری در کشور کاهش پیدا کند و ما در مرحله یک و دو بیماری را تشخیص دهیم و بیماران نیز بقا و طول عمر بیشتری پیدا کنند و حتی بهبودی کامل داشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی تاکید کرد: ما اگر بیماری سرطان را در مرحله صفر( مرحله ای که هیچ علامتی ندارد) تشخیص دهیم، بیمار 100 درصد بهبود پیدا می کند یعنی پس از خاتمه درمان ها این افراد مانند افراد سالم جامعه می شوند. اگر در مرحله یک ( یک توده زیر دو سانتی متری ایجاد و غده لنفاوی هنوز درگیر نشده باشد) این بیماری تشخیص داده شود، بیمار ممکن است 95 درصد بهبود پیدا کند؛ 5 درصد نیز امکان دارد بقایش کاهش پیدا کند. همین 5 درصد هم از اهمیت برخوردار است.

این جراح پستان تاکید کرد: هرچقدر تشخیص این مراحل افزایش یابد، طول عمر بیمار کاهش پیدا می کند. در مرحله دوم شانس بهبود بیماری 90 درصد و در مرحله سوم 85 درصد است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بقای یک خانم ارزش دارد و سن ابتلای سرطان در کشورمان پایین است و به کمتر از 45 سال می رسد، از دست دادن این افراد به خانواده لطمه می زند. برخی از این بانوان نیز شاغل هستند که مرگ آنها به نیروی انسانی و کاری جامعه آسیب می رساند به همین دلیل پایین آوردن مرحله تشخیص و درمان این بیماری با راه اندازی شبکه سرطان بسیار اهمیت دارد. ما امیدواریم با راه اندازی این شبکه، مرحله تشخیص بیماری در کشورمان به مرور کاهش پیدا کند و به سطح کشورهای توسعه یافته برسد.

وی بیان کرد: این طرح در 11 استان اجرا خواهد شد. طبق زمان بندی ها امکان دارد تا پایان امسال عملیات اجرایی این طرح در پنج استان آغاز شود. قطعا اگر زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح فراهم شود در استان های دیگر نیز گسترش پیدا می کند.

الفت بخش به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد و به سیناپرس گفت: در حال حاضر بخش اعظم بودجه این طرح را مجلس تامین کرده که لازمه اجرای آن تجهیز شدن استان های مختلف است. شاید اکنون از نظر تجهیز کردن این مراکز مشکلات کمتری داشته باشیم زیرا اکثر مراکز تا حدودی فضای فیزیکی و تجهیزاتی دارند اما در خصوص صدور مجوزها اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته به هیچ وجه ما موازی با کار وزارت بهداشت عمل نمی کنیم بلکه هم راستا با این وزارتخانه و در ادامه فعالیت های آنها گام بر می داریم. منتها هنوز این ارتباط به صورت 100 درصد ایجاد نشده است. ما امیدواریم با کمک و همیاری وزارت بهداشت بتوانیم این طرح را به منظور کمک رسانی به بانوان کشورمان حتما اجرایی کنیم. همچنین امیدواریم دیگر ارگان ها نیز در اجرای این طرح با ما مشارکت داشته باشند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا