آثار ارزشمند سومریان در شرق ترکیه

به گزارش سیناپرس، کاوش های باستان شناسی در این منطقه توسط اداره موزه ماردین که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، همچنان در این منطقه که میزبان ۲۵ تمدن از جمله سومری ها، آشوری ها، رومی ها، عباسیان، سلجوقیان و عثمانی ها  بوده، ادامه دارد. 

از سال ۲۰۱۲، یافته های بسیاری از دوره پارینه سنگی تا اواخر دوره نوسنگی پیش از سفال در این تپه کشف شده است که مساحتی حدود دو و نیم هکتار را پوشش می دهد.

ارگول کوداش، باستان شناس و دانشیار دانشگاه ماردین آرتوکلو، در این رابطه گفت: بخش مهمی از ساختمان که سه بار روی هم ساخته شده و قدمت آن به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد می رسد، کشف شده است.  این مجموعه شامل سازه های بزرگی است که مسکونی نبودند و افراد یا گروه های زیادی از آنها استفاده کرده اند. لازم به ذکر است که علاوه بر خانه‌ ها، چندین سازه ویژه، که می ‌توانیم آنها را معابد بنامیم، در این سکونتگاه کشف شد.

به باور باستان شناسان، این یافته ‌ای کلیدی است که می ‌تواند به پرسش ‌هایی مانند چگونگی سکونت مردم در شمال بین ‌النهرین و دجله علیا، چگونگی گذار از زندگی شکارچی – گردآورنده به تولید غذا یا چگونگی شکل ‌گیری ساختارهای فرهنگی و مذهبی، پاسخ دهد.

به گزارش سیناپرس، سایت باستانی Boncuklu Tarla تقریباً در ۳۰۰ کیلومتر شرق Göbeklitepe قرار دارددر این سایت باستانی آثار ارزشمند و سنگ های قیمتی زیادی نیز کشف شد که اکثر این جواهرات به صورت دستبند و گردنبند بوده و به عنوان هدیه قبر در قبرها قرار داده می شد. صنعت جواهرسازی به کار رفته در این آثار در مقایسه با آن دوره، کاملاً چشم نواز است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: arkeonews
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا