روز فناوری فضایی یا روز ملی فناوری فضایی؟ کدام یک صحیح است؟

سیناپرس: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شماره ۵۰۲ شورای فرهنگ عمومی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۸۸، پیشنهاد دریافتی از وزارت دفاع را مورد بررسی قرار داد و پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورا این پیشنهاد با موافقت اکثریت به تصویب رسید.

 

این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با دریافت نظر کارشناسان آن را تایید کرد. بدین ترتیب روز ۱۴ بهمن به عنوان «روز فناوری فضایی» نام گذاری شد.

این در حالی است که به اشتباه در بسیاری از رسانه‌ها این روز را «روز ملی فناوری فضایی» می‌نامند. در حالی که در مصوبه وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی واژه «ملی» وجود ندارد.

همچنین با نگاهی دقیق به مراسم رسمی سال‌های گذشته و سخنرانی‌های رسمی می‌توان متوجه شد که اشتباه در اعلام صحیح نام این روز سهوا و فقط به دلیل خطاهای برداشت رسانه‌ای بوده است.

اضافه شدن واژه «ملی» احتمالا به دلیل مقایسه و شباهت اسمی با ۲۰ فروردین، «روز ملی فناوری هسته‌ای» است.

انتظار می‌رود رسانه‌ها و اصحاب رسانه به این موضوع با دقت بیشتری بپردازند و با فرهنگ‌سازی عمومی این اشتباه رایج اصلاح شود.

۱۴ بهمن ۱۳۸۷ ایران برای نخستین بار یک ماهواره ایرانی با نام امید را با فناوری پرتاب فضایی ایرانی و به وسلیه ماهواره‌بر سفیر امید به فضا پرتاب کرد. ماهواره امید حدود سه ماه  پیام دوستی بر زمین باراند و سرانجام و پس از پایان ماموریت خود به زمین سقوط کرد. ماهواره امید٬ جوانه‌های امید فراوانی در قلب ایرانیان کاشت و کشور را وارد عرصه جدیدی کرد٬ آن روز عصر فضایی ایران آغاز شد.

لینک مصوبه وزارت ارشاد:

http://pcci.farhang.gov.ir/fa/desision/desision88/tecnology

 

عباس خاراباف/ کارشناس هوافضا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا