جامعه ناامید زودتر پیر می شود

به گزارش سیناپرس، بر اثر کهولت سن آسیب مولکولی انباشته شده و به ایجاد ضعف و بیماری های جدی مرتبط با پیری کمک می کند. در برخی افراد این فرآیندهای مولکولی شدیدتر از سایرین است که منجر به ایجاد وضعیتی می شود که معمولاً از آن به عنوان پیری زودرس یاد می کنند.

خوشبختانه، افزایش سرعت پیری ممکن است قبل از آشکار شدن پیامدهای فاجعه ‌بار آن با استفاده از مدل ‌های دیجیتالی پیری مانند ساعت ‌های پیری شناسایی شود. چنین مدل هایی همچنین می توانند برای استخراج درمان های ضد پیری در سطوح فردی و جمعیتی مورد استفاده قرار گیرند.

بر اساس یافته های آخرین مطالعات، هر درمان ضد پیری باید به همان اندازه که بر سلامت جسمی فرد تمرکز می کند، بر سلامت روان فرد نیز متمرکز باشد. یک پژوهش بین ‌المللی به رهبری دانشمندان آمریکایی و چینی، تأثیرات تنهایی، خواب بدون آرامش یا احساس ناراحتی و عدم شادی را بر سرعت پیری اندازه‌ گیری کرده و آن را قابل توجه دانسته است.

این پژوهش دارای یک ساعت پیری جدید است که با خون و داده های بیومتریک ۱۱ هزار و ۹۱۴ بزرگسال چینی تأیید شده است. این مدل اولین ساعت پیری است که به طور انحصاری بر روی یک گروه چینی با چنین حجمی انجام شده است.

نتایج تحقیقات نشان داد: شتاب سالمندی در افراد با سابقه سکته مغزی، بیماری های کبدی و ریوی، افراد سیگاری و از همه جالب تر، افرادی که دارای وضعیت روانی آسیب پذیر بودند، بیشتر مشاهده شد. در واقع مشخص شد که احساس ناامیدی، ناراحتی و تنهایی بیشتر از سیگار کشیدن، سن بیولوژیکی فرد را افزایش می دهد. سایر عوامل مرتبط با شتاب سالمندی مورد استفاده در این مطالعه عبارتند از مجرد بودن و زندگی در یک منطقه روستایی.

محققان این مطالعه نتیجه می گیرند: جنبه روانی پیری را نباید در تحقیقات یا در کاربردهای عملی ضد پیری نادیده گرفت. به گفته مانوئل فاریا (Manuel Faria) یکی از پژوهشگران این تحقیقات از دانشگاه استنفورد، وضعیت‌ روانی و روانی-اجتماعی یکی از قوی‌ ترین پیش ‌بینی ‌کننده‌ های پیامدهای سلامتی و کیفیت زندگی است که تا حد زیادی از مراقبت ‌های بهداشتی مدرن حذف شده است.

الکس ژاورونکوف (Alex Zhavoronkov) یکی دیگر از اعضای پژوهشی این تحقیقات می افزاید:  با در نظر گرفتن این عوامل جوامع باید پیری روانی را در مقیاس ملی کاهش داده یا حتی معکوس کنند.

به گزارش سیناپرس، این پژوهش ها که با حمایت شرکت تحقیقاتی Deep Longevity انجام شد توسط یک سرویس وب سلامت روان تحت هدایت هوش مصنوعی انجام می شود. این سرویس یک ارزیابی روان ‌شناختی رایگان ارائه می‌ دهد که توسط هوش مصنوعی پردازش شده و گزارشی جامع از سن روانی کاربران و همچنین وضعیت بهزیستی روانی فعلی و آینده ارائه می ‌دهد.

شرح کامل این مقاله جذاب و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Aging-US منتشر شده است.