برخورد دقیق فضاپیمای ناسا به یک سیارک

به گزارش سیناپرس، این ماموریت ناسا DART نام دارد که مخفف Double Asteroid Redirection Test و به معنای تست تغییر مسیر دوگانه سیارک است.

این ماموریت در نوامبر سال گذشته آغاز شد. از آن زمان تاکنون، این فضاپیما تقریباً ۱۱ میلیون کیلومتر را طی کرده است تا به یک جفت سیارک در فضا برسد.

نانسی چابات (Nancy Chabot) یکی از دانشمندان ارشد پروژه DART، می‌ گوید: هیچ تهدید سیارکی برای زمین در آینده نزدیک وجود ندارد اما ناسا می خواهد برای هر حادثه ای آماده باشد.

سیارک های زیادی به بزرگی سیارکی که بیش از ۶۵ میلیون سال پیش به نابودی دایناسورها کمک کرد، وجود ندارد، اما حتی یک سیارک بسیار کوچکتر در صورت برخورد با شهری روی زمین می تواند آسیب جدی به بار آورد. برای محافظت از زمین در چنین شرایطی، ناسا می خواست راهی برای تغییر مسیر یک سیارک آزمایش کند.

هدف DART سیارکی به نام دیمورفوس بود که قطر آن حدود ۱۶۰ متر است. هنگامی که این دو با هم در فضا حرکت می کنند، دیمورفوس به دور یک سیارک بزرگتر به نام دیدیموس می چرخد.به گزارش سیناپرس، ناسا در تلاش است تا ببیند آیا می ‌تواند دیمورفوس را به دیدیموس نزدیک ‌تر کند یا خیر.

از آنجایی که سیارک ها بسیار دور هستند، فضاپیما باید بتواند خود را به سمت هدف هدایت کند. DART روی سیارک بزرگتر دیدیموس تمرکز کرد تا اینکه به اندازه کافی نزدیک شد تا دیمورفوس را ببیند.

به گزارش سیناپرس، سپس روی دیمورفوس متمرکز شد و با سرعتی حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰  کیلومتر در ساعت با آن برخورد کرد. جالب اینجاست که این فضاپیما تا آخرین لحظه تصاویر برخورد را به زمین ارسال کرد.

تلسکوپ ‌های روی زمین و همچنین تلسکوپ‌ های قدرتمند در فضا، برای دیدن اینکه آیا مدار سیارک ها واقعاً تغییر می ‌کند یا خیر مفید خواهند بود. در سال ۲۰۲۴، آژانس فضایی اروپا قصد دارد یک فضاپیمای جدید را برای جمع آوری اطلاعات بیشتر به دیمورفوس پرتاب کند.

به گزارش سیناپرس، ناسا این رویداد را به صورت زنده از طریق اینترنت نمایش داد. هنگامی که DART به دیمورفوس برخورد کرد، تصاویر ارسالی از فضاپیما به طور ناگهانی به پایان رسید.

دانشمندان در سراسر جهان امیدوارند که این اولین آزمایش سیستم دفاع سیاره ای درس های مهمی را به آنها بیاموزد که در محافظت از زمین در آینده بسیار سودمند خواهد بود.

منبع: labonline