سگ ها، استرس ما را بو می کشند

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، فرآیندهای فیزیولوژیکی مرتبط با استرس های روانی حاد، باعث ایجاد تغییراتی در تنفس و عرق انسان می شوند که سگ ها می توانند آن ها با دقت حدود 94 درصد تشخیص دهند. 

بوهای ساطع شده از بدن، سیگنال های شیمیایی را تشکیل می دهند که عمدتاً در گونه ها برای ارتباطات، تکامل یافته اند. در تحقیق فوق، محققان با توجه به حس بویایی قابل توجه سگ ها، سابقه اهلی شدن نزدیک آن ها با انسان و استفاده از آن ها برای حمایت از شرایط روانی انسان مانند اضطراب، حملات پانیک و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، این سوال را مطرح کردند که آیا سگ ها می توانند سیگنال های شیمیایی فوق را برای پاسخ دادن به حالات روانی صاحبانشان حس کنند.

در مطالعه ای به منظور آزمایش فرضیه فوق، محققان دانشگاه کوئینز بلفاست پایتخت ایرلند شمالی نمونه‌هایی از تنفس و عرق افراد غیرسیگاری را که اخیراً چیزی نخورده و ننوشیده بودند، جمع‌آوری کردند.به گزارش سیناپرس، نمونه‌ها هم قبل و هم بعد از انجام یک فعالیت کاری سریع، همراه با سطوح استرس گزارش‌شده توسط خود فرد و معیارهای فیزیولوژیکی عینی مثل ضربان قلب (HR) و فشار خون (BP) جمع‌آوری شدند. 

به گزارش سیناپرس، این نمونه ها سپس در معرض شامه سگ‌های آموزش‌دیده از چهار نژاد مختلف قرار داده شده و واکنش این سگ ها با استفاده از معیارهای خاص مورد بررسی قرار گرفت. 

طبق نتایج، سگ‌های فوق از میان 720 نمونه مختلف، در 675 مورد موفق عمل کرده و رفتار هوشیارانه ای را در مورد نمونه‌ای که در هنگام استرس گرفته شده بود، ارائه دادند. در واقع چنین واکنشی در حدود 94 درصد موارد درست بود.

بر این اساس، دانشمندان بریتانیایی به این نتیجه رسیدند که سگ‌ها می‌توانند بوهای مرتبط با تغییر در ترکیبات آلی فرار تولید شده توسط بدن انسان در پاسخ به استرس را تشخیص دهند.

این یافته‌ که به ما اطلاعات بیشتری در مورد رابطه انسان و سگ می‌دهد می‌تواند کاربردهایی برای آموزش سگ‌های خدمات اضطراب و PTSD داشته باشد. 

به گزارش سیناپرس، نتایج علمی پژوهشی فوق در مجله معتبر و دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: مهگل غفاری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا