تسریع چاقی پس از ترک سیگار توسط افراد چاق

دانشمندان دانشگاه ایالتی پن به انجام تحقیقاتی در زمینه چاقی در دوران پس از ترک اعتیاد پرداخته اند. این دانشمندان کشف کرده اند که با توجه به تعداد سیگارهای مصرفی در طول روز (در دوران پیش از ترک) و میزان شاخص توده بدنی فرد می توان میزان چاقی او پس از ترک سیگار را محاسبه کرد.

سوزان ولدر به عنوان یکی از افراد کلیدی  در این تحقیقات درباره آن می گوید: «افرادی که سیگار می کشند، معمولا پیش از ترک سیگار با تردیدهایی روبرو هستند که یکی از آنها موضوع افزایش وزن پس از ترک سیگار است. کشف کردن و شناسایی این امر که چه افرادی پس از ترک سیگار با اضافه شدن وزن روبرو می شوند امری بسیار مهم است.»

دانشمندان برای به دست آوردن اطلاعاتی دقیق به بررسی داده های ثبت شده از تعداد 12 هزار و 204 فرد که در آزمایش ها و نظر سنجی های سازمان سلامت ملی شرکت کرده بودند پرداختند. در این آمار به تعداد سیگارهایی که فرد در طول یک روز مصرف می کرده است و همچنین شاخص توده بدنی فرد پیش از ترک سیگار توجه شده بود. در ادامه نیز تاثیر این ارقام بر روی نحوه تغییر وزن در طول بازه زمانی ده ساله مورد بررسی قرار گرفته بود.

نکته جالب اینجا بود که دانشمندان با مقایسه افرادی که در روز  تعداد 15 سیگار یا کمتر می کشیدند دریافتند که این دسته از افراد پس از ده سال در صورت ترک یا عدم ترک سیگار با تفاوت وزنی چندانی روبرو نخواهند بود. به این ترتیب نتیجه گیری این تحقیق به این ترتیب بود که هر چقدر که تعداد سیگارهای مصرفی بالاتر بوده و هرچقدر که میزان چاقی در فرد بالاتر باشد، چاقی پس از ترک سیگار در او شدیدتر خواهد بود.