لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد، خطر ابتلا به عفونت چشمی را افزایش می دهد

به گزارش سیناپرس، مطالعه‌ ای که توسط محققان کالج دانشگاهی لندن انجام شد، نشان داده است، افرادی که از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد استفاده می ‌کنند، تقریباً چهار برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف یا روزانه استفاده می ‌کنند، در معرض ابتلا به یک عفونت چشمی نادر، اما قابل پیشگیری هستند.

این مطالعه، عوامل متعددی را شناسایی کرده است که خطر ابتلا به کراتیت آکانتامبا (AK) را افزایش می ‌دهند، از جمله استفاده مجدد از لنزها. AK یکی از انواع کراتیت میکروبی (عفونت قرنیه) است، وضعیتی که منجر به التهاب قرنیه می شود.

لنزهای تماسی به طور کلی ایمن هستند، تنها عارضه تهدید کننده استفاده از آن ها خطر ابتلا به کراتیت میکروبی است، که معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود. با توجه به اینکه حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان از لنزهای تماسی استفاده می کنند، کاهش خطر ابتلا به کراتیت، امری ضروری محسوب می شود.

از دست دادن بینایی ناشی از کراتیت میکروبی غیرمعمول، نادر و در عین حال شدید و همچنین مسئول نابینایی حدود نیمی از کسانی است که از لنزهای تماسی استفاده می کنند.به گزارش سیناپرس، بااین حال 90 درصد موارد AK قابل اجتناب هستند.

AK باعث می شود سطح جلویی چشم، قرنیه، دردناک و ملتهب شود. شدیدترین بیماران مبتلا به این بیماری در نهایت کمتر از 25 درصد بینایی دارند و یا به دنبال بیماری نابینا می شوند. به طور کلی، 25 درصد از بیماران، برای بازیابی بینایی، به پیوند قرنیه نیاز دارند.

برای این مطالعه، محققان بیش از 200 بیمار را مورد بررسی قرار دادند، از میان این افراد 83 نفر به AK، مبتلا بودند. پژوهشگران دریافتند، افرادی که از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد استفاده می کردند، 3.8 برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کردند، در معرض ابتلا به AK قرار داشتند. علاوه بر این، یافته ها نشان داده است، که استفاده از لنز زیر دوش، احتمال ابتلا به AK را 3.3 برابر و استفاده از لنز در طول شب این احتمال را تا 3.9 برابر، افزایش می دهد.

با تجزیه و تحلیل بیشتر، محققان تخمین زدند که 30 تا 62 درصد این موارد، با استفاده از لنزهای یکبار مصرف، قابل پیشگیری هستند. رعایت اقدامات اولیه بهداشتی، مانند شستن و خشک کردن کامل دست ها قبل از گذاشتن لنز، نیز می تواند به جلوگیری از عفونت، کمک کند.

محققان اظهار داشته اند، مطالعات قبلی، AK را با استفاده از لنزهای تماسی در جکوزی یا استخر مرتبط دانسته ‌اند و در اینجا ما دوش را به آن اضافه کرده ‌ایم. این فهرست، تاکید می کند که هنگام استفاده از لنز، حتما باید از قرار گرفتن در معرض آب اجتناب شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Ophthalmology منتشر شده اند.

ترجمه: رها امیدوار