بررسی آیین‌ نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی

اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد ۹ ماهه موسسه ارائه کرد که جمع آوری آمار آموزش عالی، پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان، عقد تفاهم‌نامه انجام طرح‌های تحقیقاتی کوتاه مدت به سفارش وزیر علوم، عقد تفاهم‌نامه با سازمان های مختلف، اتمام هشت طرح پژوهشی و انجام ۲۱ طرح پژوهشی در دست اجرا، برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۱۸ نشست علمی و تدوین فرم "ازما" از جمله مهترین اقدامات صورت گرفته در این گزارش بود.

سپس علی باقر طاهری نیا رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوش آمد به عالمی نیسی رییس مرکز تحقیقات جمعیتی کشور و حسن زاده رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات به عنوان اعضای جدید مجمع از زحمات علیدوستی رییس سابق پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تقدیر کرد و ادامه داد: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها مقرر شد موضوع بررسی آیین نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی در دستور کار مجمع قرار گیرد؛ لذا این جلسه با همین دستور کار و استماع نظر اعضا در این خصوص تشکیل شده است.

اراده وزارت علوم برای بررسی و تدوین آیین‌نامه موظفی اعضای هیئت علمی پژوهشی

صالحی در این نشست گفت: همان گونه که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها صحبت شد قرار است موضوعاتی مانند اساسنامه و آیین نامه اجرایی طرح شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و آیین نامه دوره تحقیقاتی پسا دکترا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. یکی از موضوعات مهم در دستور کار معاونت پژوهشی وزارت علوم قرار دارد بررسی آیین نامه تعیین موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی است. تنوع گسترده‌ای در این آیین نامه وجود دارد و آیین نامه فعلی در برخی پژوهشگاه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود. لذا این آیین‌نامه دارای اشکالاتی است که نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. در این جلسه یک سری چارچوب‌ها و حداقل‌ها را تعریف می‌کنیم و پژوهشگاه ها جزییات را با توجه به ماموریت خود اجرا می کنند.

وی با درباره برخی موازی کاری‌های در پژوهشگاه‌ها گفت: اگر می‌خواهیم در مورد موضوعات ملی و تقسیم کار ملی صحبت کنیم در این جلسه مناسب است و تقسیم کار ملی باید در این شوراها صورت پذیرد.

صالحی همچنین ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به عنوان متولی آمار آموزش عالی می‌تواند با تهیه و ارسال گزارش‌های مدیریتی دوره‌ای برای مدیران حوزه ستادی و روسای دانشگاه‌ها کمک ارزنده‌ای در تصمیم گیری برای مسیر آموزش علی کشور کند. وی خواستار آن شد تا موضوع پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها در دستور کار جلسات آتی مجمع قرار گیرد.
 

مقاله اصل اول آیین نامه نباشد

محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر در کشور خیلی با روش‌های علم سنجی ارتباط نداریم و باید این ارتباط بیشتر شود.

وی ادامه داد: اکنون مقاله تبدیل به ملاقه شده است. در پژوهشگاه ساعت موظف نداریم و مهم این است که محقق درگیر مسئله باشد و امکانات نیز در اختیار وی قرار گیرد، صرفا مقاله نمی توان ملاک سنجش عملکرد یک محقق باشد و مقاله یکی از ترشحاتی است که یک محقق سال‌ها با آن درگیر است.

لاریجانی گفت: طرح پژوهشی هم در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، علوم انسانی مفاهیم مختلفی دارد و باید هرساله در شواری علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. فعالیت‌های محقق نیز مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی شود یک محقق در پژوهشگاه با یک محقق خوب در دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد که در چه افقی قرار دارد. مقاله نباید تنها خروجی یک محقق باشد و باید به صورت مداوم سخنرانی و نشست‌های تخصصی علمی نیز داشته باشد. تدریس نیز خیلی مهم است؛ زیرا تدریس ذکات علم است. هدایت دانشجو و شاگردپروری و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد نیز یکی از مواردی است که باید در آئین نامه جدید مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست همچنین اعضا نظرات خود را در خصوص آیین نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی ارایه کردند. آسیب شناسی وضعیت فعلی، متناسب سازی ساعت موظف اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها، توجه به تفاوت ماهیت پژوهشگاه‌ها با یکدیگر،‌ استفاده از تجربیات بین‌المللی، توجه به حوزه ماموریت تخصصی پژوهشگاه‌ها،‌ توجه به تنوع اعضای هیات علمی، توجه به ارزیابی اعضای هیات علمی در آیین نامه،‌ تفویض اختیار به پژوهشگاه‌ها عمده محورهای این آیین نامه بود.

به گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، همچنین اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گزارشی از اقدامات صورت گرفته با مشارکت برخی از پژوهشگاه‌ها عضو مجمع در خصوص بررسی آیین نامه موظفی اعضای هیات علمی پژوهشی را ارایه و پیشنهادهای این کارگروه را برای حاضران تشریح کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا