هوش مصنوعی چگونه در زندگی روزمره مان رخنه کرده است؟

به گزارش سیناپرس، گسترش هوش مصنوعی به دلیل اینکه کارها را بسیار آسان‌تر و زمان انجام آنها را کمتر می‌کند اغلب مورد تشویق قرار می‌گیرد. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی هزینه خاص خودش را هم دارد.

هوش مصنوعی چالش‌ها و تهدیدهای اخلاقی، اجتماعی و حقوقی بزرگی را برای جوامع ما ایجاد می‌کند. این چالش‌ها و تهدیدها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند، کاهش داده شوند و در برخی موارد از بین بروند.

هوش مصنوعی چیست؟

وقتی در مورد «هوش مصنوعی» صحبت می‌کنیم، در مورد الگوریتم‌هایی حرف می‌زنیم که هوش انسانی را با تقلید از رفتارهایی مانند «یادگیری» و «حل مسئله» شبیه‌سازی می‌کنند. برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی متفاوت هستند، آنها بر روی مجموعه داده‌های عظیم توسط دانشمندان «آموزش» داده می‌شوند و در طی این آموزش ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به دست می‌آورند.

حالا در این مقاله می‌خواهیم 9 راهی را بیان کنیم که به واسطه آنها، هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد یا احتمالاً در مدت کوتاهی بر زندگی روزمره‌مان اثرگذار خواهد بود.
 

1. تکنولوژی شناخت چهره

فناوری تشخیص چهره به‌تدریج به تجربه روزمره ما تبدیل شده است، چه از طریق دوربین‌های مدار بسته نصب‌شده در مکان‌های عمومی و چه از طریق فناوری‌های تشخیص چهره همراه با تلفن‌های هوشمند. در گوشی‌های هوشمند، قابلیت هوش مصنوعی معمولا برای قفل و باز کردن دسترسی استفاده می‎شود.

داده‌ها از دستگاه شما خارج نمی‌شوند، فقط برای صرفه جویی در زمان تایپ رمز عبور یا کد شما وجود دارد. خب تا اینجا همه چیز خوب است اما صبر کنید، خطر در کمین است. مثلا ممکن است دیگران در هنگام خواب قفل گوشی شما را با نشان دادن صورتتان باز کنند. این فناوری ممکن است دور زده شود و داده‌های ذخیره‌شده در تلفن شما را در دسترس افراد غیرمجاز قرار دهد.

2. سرآشپزهای رباتیک

باور کنید یا نه، سرآشپزهای رباتیک در حال حاضر هم در بازار وجود دارند. اگرچه هنوز این فناوری ارزان نیست، اما ممکن است در سال‌های آینده گسترش یابد، درست مانند دستگاه‌های چک اوت خودکار در سوپرمارکت ها.

سرآشپز رباتیک، همان‌طور که از نامش پیداست، رباتی است که آشپزی می‌کند. تا اینجای کار، موضوع چندان عجیب نیست. اما قضیه زمانی جالب می‌شود که این سرآشپز رباتیک با دست یافتن به دیتاهای مربوط به شیوه خورد و خوارک و حتی سوابق پزشکی (مانند حساسیت به خوراکی‌ها یا داشتن بیماری‌هایی نظیر دیابت و فشار خون)، بر اساس این اطلاعات برایتان غذا درست می‌کند. البته بسیاری از افراد این میزان از دسترسی به اطلاعات شخصی را چالش‌برانگیز و ناخوشایند می‌دانند.

3.شخصی‌سازی خرید

فروشگاه آنلاین از کجا می‌داند که من به خرید آن جفت کفش ورزشی سفید فکر می‌کردم؟ در واقع فناوری هوش مصنوعی به‌طور گسترده توسط سایت‌های خرید آنلاین برای ایجاد توصیه‌های مناسب به مشتری‌ها استفاده می‌شود. سایت‌ها سابقه مرور، اولویت‌ها و علایق شما را جمع‌آوری می‌کنند، همچنین فعالیت شما را در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های شرکت‌های دیگر نیز ردیابی می‌کنند.

با استفاده از هوش مصنوعی، برندها می‌توانند هوشمندانه تر و کارآمدتر داده‌ها را اسکن کنند تا رفتار مشتری را پیش‌بینی کنند و توصیه‌های مرتبط و مفیدی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

4. دستیارهای صوتی دیجیتال

دستیار صوتی دیجیتال ابزاری است که همه ما هرازگاهی از آن استفاده می‌کنیم و در اکثر گوشی‌های هوشمند یافت می‌شود. آنها به کاربر اجازه می‌دهند تا با استفاده از فرمان گفتاری جستجو کند و همچنین اطلاعات را از طریق سنتز صدا بازیابی کند. در بسیاری از خانه‌های جهان اول، دستیارهای صوتی دیجیتال جداگانه نیز وجود دارد که برای روشن و خاموش کردن رادیو، سفارش بلیط قطار یا ارسال پیام به عزیزان استفاده می‌شود.

5. خانه‌های هوشمند

مانند تلفن‌ها، خانه‌ها هم در حال «هوشمند شدن» هستند. ترموستات‌های ما در مورد ترجیحات و عادات روزانه ما یاد می‌گیرند، مثلا وقتی از سفر به خانه برمی‌گردیم با دمای ایده‌آل خود مواجه می‌شویم. برخی از یخچال‌ها لیستی از آنچه شما نیاز دارید را بر اساس آنچه در آن وجود ندارد، آماده می‌کنند و توصیه‌هایی برای نوشیدنی مناسب شام خواهند داشت. و البته، دستیارهای دیجیتالی با کنترل صوتی می‌توانند به سیستم‌ها و دستگاه‌های هوشمند شما متصل شوند، به‌طوری که می‌توانید بگویید «نور بیشتر» تا نور محیط بیشتر شود.

6.ارسال ایمیل و پیام

بسیاری از ما هر روز حداقل یک (یا چند) ایمیل و شاید بیش از چند پیام متنی ارسال می‌کنیم. توابع متن پیشگوی مبتنی بر اساس هوش مصنوعی به ما کمک می‌کنند تا پیام های خود را بنویسیم. این امکان گاهی اوقات منجر به تبادلات خنده‌دار می‌شود، اما به‌طور کلی، اگر در طول روز پیام‌های زیادی بنویسید، این فناوری واقعاً می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند. با این حال، فکر نکنید که در اینجا مطلقاً هیچ نگرانی بالقوه ای وجود ندارد – کلمات کلیدی که تلفن یا رایانه شما یاد می‌گیرد ممکن است در مورد شما چیزهای زیادی بگوید اگر در اختیار افراد ناشناس قرار بگیرد، ممکن است برایتان دردسرساز شود، پس اگر از این تکنولوژی استفاده می‌کنید، حواستان را خوب جمع کنید.
 

7.جستجو در گوگل

بسیاری از ما نمی توانیم یک روز را بدون جستجو در گوگل برای یافتن پاسخ یا محصولی که نیاز داریم، سپری کنیم. موتورهای جستجو بدون کمک هوش مصنوعی نمی‌توانند کل اینترنت را اسکن کنند و آنچه را که می‌خواهید ارائه دهند. آن تبلیغاتی که به نظر می رسد شما را دنبال می‌کنند، به یاد دارید؟ بله، تبلیغات هم توسط هوش مصنوعی فعال می‌شوند، آنها بر اساس سابقه جستجوی شما ارانه می‌شوند و با هدف قرار دادن مواردی که الگوریتم‌ها معتقدند برای شما ارزشمندند، برایتان شخصی‌سازی شده‌اند. ضمن اینکه هنگام جستجو نیز برخی پیشنهادها بر اساس سوابق جستجوهای قبلی، ارائه می‌شوند.

8. برنامه‌های پخش جریانی

در پایان روز، زمانی که زمان استراحت فرا می‌رسد، بسیاری از ما به سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال روی می‌آوریم. موتور توصیه‌های این شرکت‌ها با هوش مصنوعی کار می‌کند و از سابقه مشاهده گذشته شما، پیشنهادهای جدیدی برایتان دارند (از جمله ژانرها، بازیگران، دوره‌های زمانی و موارد دیگر).

برنامه‌های پخش جریانی یا استریم، برنامه‌هایی برای پخش، فیلم، سریال، بازی و… در بستر اینترنت هستند. به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها به‌مرور جایگزین رسانه‌های سنتی نظیر رادیو و تلویزیون شوند.
 

9.مراقبت‌های بهداشتی

تاثیر هوش مصنوعی بر مراقبت‌های بهداشتی گسترده و عمیق است. هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند تا سالم بمانند. برنامه‌های کاربردی سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی، مردم را برای داشتن سبک زندگی سالم تشویق می‌کنند. هوش مصنوعی به دلیل ظرفیتش در تجزیه و تحلیل داده‌ها، برای تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها مانند سرطان (در مراحل اولیه‌شان) استفاده می‌شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی به پزشکان برای یافتن بهتر نشانه‌ها، تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر نیز کمک می‌کند.

منبع: liberties.eu
مترجم: زهرا علی‌دوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا