استرس سلولی؛ کلید سرطان لوزالمعده در افراد مبتلا به چاقی

به گزارش سیناپرس، چاقی تا به حال به عنوان عامل خطری برای حداقل 13 نوع سرطان، شناخته شده است. تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه توماس جفرسون، راه جدیدی را نشان داده اند که چاقی می تواند از طریق آن منجر به تشکیل و رشد سرطان پانکراس شود.

در مطالعه اخیر، محققان دریافته اند که گرانول ‌های استرس در سرطان پانکراس مرتبط با چاقی، در مقایسه با بیماران غیر چاق بسیار فراوان ‌تر هستند و مهم تر از همه، جلوگیری از تشکیل آن ها باعث توقف رشد سرطان در حیوانات می شود. این یافته ها نویدبخش مسیر جدیدی در توسعه راه هایی برای درمان سرطان هستند.

پژوهشگران گفته اند: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد بار بیش از حد گرانول های استرس باعث رشد تومور در پانکراس می شود.

گرانول های استرس نوعی محفظه سلولی هستند. به گزارش سیناپرس، سلول، این اندامک های غیر غشایی را در پاسخ به استرس و برای جلوگیری از خود تخریبی ناشی از استرس تولید می کند. این امر، یک بازتاب سلولی و مکانیسم دفاعی است که در سراسر قلمرو حیوانات و گیاهان وجود دارد.

محققان هنوز نمی دانند این اندامک ها از چه چیزی ساخته شده اند و دقیقاً چگونه از سلول محافظت می کنند. با این حال، واضح است که سلول های سرطانی، از این مکانیسم دفاعی به نفع خود استفاده کرده اند.به گزارش سیناپرس، بسیاری از سرطان ها در مقایسه با سلول ‌های طبیعی، سطوح بسیار بالاتری از گرانول ‌های استرس را تولید می ‌کنند تا از سلول های سرطانی در برابر ایجاد یک توالی خود تخریبی طبیعی محافظت کنند.

به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی، یک مدل موش از سرطان ایجاد کردند که مانع از تشکیل گرانول های استرس در سرطان پانکراس در موش ‌ها می ‌شد. با از بین بردن ژن هایی که تشکیل گرانول های استرس را تنظیم می کردند، محققان شاهد کاهش 50 درصدی رشد سرطان پانکراس در موش ها بودند.

پژوهشگران اضافه کرده اند: چاقی 50٪ افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و خطر ابتلا به سرطان پانکراس و مرگ و میر را دو برابر می کند. حدود 33 درصد از سرطان های لوزالمعده مربوط به چاقی است؛ رقمی که انتظار می رود در دهه های آینده افزایش یابد.

به گزارش سیناپرس، محققان دو نوع مختلف از مدل موش چاقی را انتخاب کرده – یکی از نظر ژنتیکی مستعد پرخوری و دیگری با رژیم غذایی پرچرب – و سرطان پانکراس را در این موش ها بررسی کردند. هر دو مدل 5 تا 8 برابر بیشتر از سایر موش ها، دارای گرانول استرس در سرطان ‌های خود بودند. محققان افزوده اند، این به ما نشان داد که سلول های سرطانی در موش‌ های چاق، ممکن است برای رشدشان به گرانول‌ های استرس وابسته باشند.

دانشمندان اظهار داشته اند: وقتی تشکیل گرانول استرس را در موش ‌های چاق مبتلا به سرطان پانکراس مسدود کردیم، نتایج واقعاً شگفت ‌انگیز بود. و بارزترین تفاوت، بقای کلی آنها بود. به طور معمول در این مدل‌ های سرطان لوزالمعده، موش ‌ها خیلی سریع در عرض 50-60 روز می ‌میرند. اما 40 درصد موش ‌های چاق که گرانول ‌های استرس تومور در آن ها مسدود شده بود، تا 300 روز، بدون هیچ نشانه ای از سرطان زنده ماندند.این میزان پاسخ فوق العاده نادر است.

این یافته ها، نشان داد : گرانول ‌های استرس نه تنها در سلول ‌های سرطانی وجود دارند، بلکه در همان ابتدا باعث رشد سرطان می ‌شوند. این اولین شواهد مستقیمی است که گرانول های استرس را با پیشرفت سرطان مرتبط می کند.

علاوه بر این، محققان اهداف دارویی را شناسایی کرده اند که می تواند تشکیل دانه های استرس را در سرطان پانکراس مرتبط با چاقی متوقف کند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Cancer Discovery منتشر شده اند.