تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی، از ماموریت‌های مهم نهاد رهبری است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی یکی از ماموریت‌های مهمی است که به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپرده شده و ما در این تغییر و تحول به دنبال این بودیم که محتوای این دروس متناسب با اقتضائات و نیاز روز دانشجویان و محیط‌های آموزش عالی تعریف شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در مراسم رونمایی از «کتاب‌های جدید دروس معارف» گفت: تحول و کارآمدسازی محتوای دروس دانشگاهی به ویژه دروس معارف،  یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری از دانشگاه‌هاست.  به همین دلیل در مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تحول در دروس معارف متناسب با نیاز دانشجویان و بیان متناسب معارف اسلامی به عنوان ماموریتی مهم تعریف شده‌است‌.

وی در ادامه افزود: تحول در محتوا و آموزش دروس معارف اسلامی یکی از ماموریت‌های مهمی است که به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سپرده شده و ما در این تغییر و تحول به دنبال این بودیم که محتوای این دروس متناسب با اقتضائات و نیاز روز دانشجویان و محیط‌های آموزش عالی تعریف شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه تشریح کرد: تحولات تعریف شده در این حوزه در مراحل کوتاه مدت و بلند برنامه‌ریزی شده است.  در فرایند کوتاه مدت با استفاده از یک پژوهش علمی مفصل در سال گذشته از سرفصل‌های جدید دروس معارف رونمایی شد و امسال با تلاش جدی همکارانم در معاونت آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ۱۰ کتاب جدید مبتنی بر این سرفصل‌های جدید، تالیف شد و در طرح بلندمدت به صورت بنیادین به نیازهای  مخاطبان و محتوای نظام وار معارف اسلامی خواهیم پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی در بخش دیگری از این برنامه که به رونمایی از کتب دروس تخصصی با جهت گیری الهی و دینی اختصاص داشت، گفت: یکی از فرصت‌های بزرگ تعلیم و تربیت حضور استادان فرهیخته و صاحب صلاحیت های علمی و اخلاقی در دانشگاه‌هاست. متأسفانه برای اساتید دانشگاه ها به اندازه فرصت و نیاز، مأموریت و دستمایه‌ی تربیتی تعریف نشده است. برنامه جدی نهاد پیگیری این محور با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های آموزش عالی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: اقدام موثر حجت الاسلام حرزاده رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان یزد، در تالیف کتب تخصصی با محوریت و جهت‌گیری مفاهیم دینی و الهی،  یکی از کارهای بر زمین مانده و بنیادی در حوزه استادی و شاگردپروری است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی در ادامه عنوان کرد: ایران اسلامی در تاریخ خود الگوی موفقی از پیوند دین و علم داشته و در دورانی  در زمینه‌های علمی سرآمد بودهاست؛ نکته مهم در این راستا این است که کتاب ها در محیط آموزش عالی باید مبتنی بر چهارچوب‌هایی تالیف شود و این اتفاق مهم در این زمینه است و یکی از انتظارات از اساتید تمام دروس تخصصی این است که در کنار محتوای دروس به فکر علاقمند کردن دانشجویان به آموزه‌های دین و آشنایی با دین باشند.

وی در پایان با بیان اینکه پیوند میان دین و علم نباید نمایشی باشد، گفت: این کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های کار تخصصی اساتید هستند و اساتیدی که علاقمند باشند می‌توانند با استفاده از نکات مطرح شده در این کتاب، مسائل دروس تخصصی را به موضوعات معارفی گره بزنند و توجه داشته باشند که یک درس تخصصی در کجا و در چه مواردی می‌تواند با موضوعات معرفتی و دینی آمیخته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا