استفاده از داروی دیکلوفناک در درمان پرندگان شکاری و لاشه خوار ممنوع شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید مجید خرازیان مقدم با اشاره به اهمیت پرندگان شکاری و لاشه خوار در اکوسیستم های طبیعی افزود: داروی ضد التهاب غیر استروئیدی دیکلوفناک برای پرندگان شکاری و لاشه خوار که اغلب آنها در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارند، عوارض جانبی دارد.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، خواستار ممنوعیت مصرف این داروی ضد التهاب غیراستروئیدی شد.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استفاده دامپزشکی از داروی دیکلوفناک در بسیاری از کشورها ممنوع است و در برخی کشورهای دیگر نیز محدودیت شدید در مصرف آن وجود دارد.
مقدم خاطر نشان کرد: باقیمانده داروی دیکلوفناک به عنوان عامل مسمومیت پس از ورود به چرخه غذایی پرندگان شکاری و لاشه خوار منجر به کاهش جمعیت آن ها در سال های اخیر در سطح جهان شده است.
وی ادامه داد: در صورت نیاز به درمان دارویی، باید از داروهای مشابه همچون ملوکسیکام و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به عنوان جایگزین دیکلوفناک استفاده کرد و واردات، تولید و مصرف داروی دیکلوفناک برای امور درمانی دامپزشکی در سطح کشور اجتناب کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا