بازگشایی مدارس به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی

دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با سیناپرس گفت: در حال حاضر ضریب بیماری کرونا در کشور به حداقل رسیده است. بر اساس اطلاعیه اخیر سازمان جهانی بهداشت، هیچ زمانی طی دو سال و نیم اخیر وضعیت کنترل بیماری کرونا به خوبی زمان حاضر نبوده است. اکنون در دنیا صحبت از پایان پاندمی وحشتناک کروناست که جهان را زیر و رو کرده است.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: باید به این نکته توجه کرد که هنوز ماراتن کرونا به اتمام نرسیده است و باید برای پیشگیری از شیوع این بیماری پروتکل های بهداشتی در مراکز عمومی رعایت شود.

رئیس انجمن متخصصین میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی ایران اظهارداشت: ما اکنون 80 الی 90 درصد راه را رفته ایم و برای 10 درصد باقی مانده نیز باید مسائل بهداشتی خاصی را رعایت کنیم؛ به عنوان مثال برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید باید نکات بهداشتی را مد نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: هوشمندی خانواده ها نسبت به رعایت نکات بهداشتی یکی از مهمترین چیزهایی است که در بازگشایی مدارس خیلی اهمیت دارد. خانواده ها پس از دو سال و نیم مواجه شدن با ویروس کرونا باید آگاه باشند که اگر فرزندشان کوچکترین نشانه بیماری تنفسی ( اعم از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا)، آبریزش بینی، عطسه، سرفه و تب دارد نباید به مدت 5 روز او را راهی مدرسه کنند.

وی بیان کرد: معلمی هم که علامت دار است باید از شرکت در کلاس ها خودداری کند و به جای او باید معلم ذخیره سر کلاس حضور پیدا کند.

مردانی خاطرنشان کرد: در فضای مدرسه نیز باید تا حد امکان اتاق ها و کلاس ها تهویه داشته باشد؛ تجربه نشان داده است که هرچقدر تهویه اتاق ها و کلاس ها بهتر باشد، میزان ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا و آنفلوآنزا خیلی کمتر می شود.

به گفته وی، اگرچه امکان فاصله گذاری اجتماعی در همه مدارس امکانپذیر نیست اما باید در حد امکان این کار انجام شود و کلاس ها و اتاق های درس تهویه داشته باشند.

عضو ستاد مقابله با کرونا به سیناپرس گفت: همچنین باید وسایل شست و شوی دست با آب و صابون در مدارس فراهم باشد زیرا ثابت شده است که شست و شوی مکرر دست ها باعث قطع زنجیره انتقال عفونت های ویروسی و دستگاه تنفسی فوقانی از یک فرد به فرد دیگر می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این هنوز فصل تابستان تمام نشده و یکی از بهترین راه های پیشگیری از بیماری های اسهالی و عفونت های روده ای نیز شست و شوی مکرر دست هاست.

مردانی اظهارداشت: قطعا اولیای دانش آموزان با رعایت این مسائل و نکات بهداشتی می توانند با خیال راحت بچه هایشان را به مدرسه بفرستند و به امید خدا سنگر علم بتواند شکوفاتر شود.

گفتگو: بیتااکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا