کنترل ربات با استفاده از فکر توسط معلولین

به گزارش ایسنا، با استفاده از نوعی سیستم حضور از راه دور که در موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس ساخته شده، معلولان از چند کشور مختلف توانستند ربات موجود در این موسسه را از راه دور کنترل کنند.

این پروژه تحقیقاتی چندساله که «کرسی بنیاد رابط انسان-ماشین Defitech» یا CNBI نام دارد، به دنبال ارائه استقلال به افراد معلول است و آزمایشات نشان داده فناوری جدید کارآمد بوده و استفاده از آن نیز آسان است.

برای کسی که از معلولیت یا حرکت محدود رنج می‌برند، ملاقات با دیگران بی‌نهایت دشوار است.

تیمی از محققان سوییسی به رهبری «خوزه دل میلان» بر روی نوعی رویکرد ماشین-مغز انقلابی کار کرده تا حس استقلال معلولین را بازیابی کند.

در این تحقیق، کنترل از راه دور یک ربات توسط افراد معلول در منزل و با استفاده از افکار آنها انجام شد. این پروژه شامل افراد مختلف از کشورهای مختلف بود که نتایج مطلوبی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ انسانی به دنبال داشت.

در این پروژه، 9 فرد معلول و 10 فرد سالم از کشورهای ایتالیا، آلمان و سوییس در کنترل‌کردن یک ربات با افکارشان شرکت داشتند. به مدت چندین هفته هر یک از این سوژه‌ها یک کلاه مجهز به الکترود را بر سر داشتند که قادر بود سیگنال‌های مغزی آن‌ها تحلیل کند.

آن‌ها سپس به ربات دستور می‌دادند که حرکت کند و دستورهایشان را به صورت بلادرنگ و از طریق اینترنت خانگی‌شان مخابره می‌کردند.

ربات با استفاده از دوربین ویدیویی، صفحه نمایش و چرخ‌هایش قادر بود هنگام حرکت فیلمبرداری کند و همزمان ربات با استفاده از برنامه اسکایپ چهره فرد معلول را نمایش می‌داد.

هر یک از این 9 نفر معلول توانست از راه دور ربات را به آسانی و طی کمتر از 10 روز آموزش‌دیدن، کنترل کند.

ربات به‌کاررفته در این پروژه قادر است به تنهایی و بدون دریافت هشدار، از برخورد با موانع اجتناب کند. سوژ‌ه‌های حاضر، ربات را با استفاده از فکر کنترل کردند و این موضوع نشان‌دهنده کارآیی این پروژه بود.

جزئیات این تحقیق در مجله Proceedings of the IEEE ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا