افزایش خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به HIV و هپاتیت C

به گزارش سیناپرس، از زمان معرفی درمان های ضد رتروویروسی برای درمان HIV در اواخر دهه 1990، طول عمر افراد مبتلا به HIV به طور چشمگیری افزایش یافته است. با این حال، حتی با چنین درمان هایی، مطالعات نشان داده اند که خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به HIV حداقل 50 درصد بیشتر از افراد بدون HIV است. پژوهشگران در تحقیقی جدید دریافته اند که این موضوع با آلوده شدن به ویروس هپاتیت C تشدید می شود.

به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ آمریکا که در این پژوهش بین المللی مشارکت داشته اند، عفونت همزمان HIV و هپاتیت C به این دلیل رخ می دهد که آن ها یک مسیر انتقال مشترک دارند و هر دو این ویروس ها از طریق تماس خونی منتقل می شوند.

آن ها در پژوهش خود، اطلاعات بیش از 23 هزار فرد 40 تا 79 ساله مبتلا به HIV را که بین سال‌های 2000 تا 2017 درمان ضد رتروویروسی برای HIV را آغاز کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. 

نتایج این تجزیه و تحلیل ها نشان داد، با هر دهه افزایش سن، حملات قلبی در افراد مبتلا به HIV به تنهایی 30 درصد و در افرادی که به هپاتیت C نیز مثبت بودند، 85 درصد افزایش یافت.

به گزارش سیناپرس، طبق این نتایج همچنین خطر حمله قلبی در بیمارانی که دارای عوامل خطر سنتی بیماری قلبی مانند فشار خون، عادات سیگار کشیدن و دیابت نوع دو بودند به ترتیب 300، 90 و 46 درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، یافته ها نشان دادند: شانس بروز حمله قلبی در افرادی که برخی از عوامل مرتبط با HIV مانند سطوح پایین سلول‌های ایمنی CD4 را داشتند و یا نوعی داروی مهارکننده‌ پروتئاز را مصرف می‌کردند، بیشتر بود.

به گفته محققان مجری این پژوهش، نظر به یافته های تحقیق ما، افرادی که با HIV یا هپاتیت C زندگی می کنند باید از پزشک خود در مورد گزینه های درمانی این ویروس ها و سایر راه های کاهش خطر بیماری قلبی عروقی پرس و جو کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا