افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان با نشستن طولانی مدت

 به گزارش سیناپرس اردبیل، سرطان پستان نوعی سرطان است که در سلول هایپستان فرد ایجاد می‌شود.سرطان پستان انواع مختلفی دارد و ابتلا به هر نوع از سرطان های پستان هم نشانه های خاص خودش را دارد.

مطالعات قبلی در این زمینه نیز نشان دهنده این موضوع بوده است که نشستن طولانی مدت باعث سرطان می‌شود. محققان پس از بررسی های فراوان می گویند: با مطالعه ژن های هزاران زن به این نتیجه رسیده اند که نشستن طولانی مدت باعث انواع بیماری ها به ویژه سرطان پستان می‌شود.

افزایش فعالیت بدنی و به حداقل رساندن زمان بی تحرکی مدت هاست برای پیشگیری از سرطان توصیه شده است. پروفسور بریجید لینچ، سرپرست بخش اپیدمیولوژی سرطان در شورای سرطان ویکتوریا استرالیا، در بیانیه‌ای می‌گوید:مطالعه ما شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری در جهت پر تحرک بودن احتمالاً میزان بروز سرطان سینه در آینده کاهش ‌دهد.

با توجه به این که سرطان پستان شایع ترین بیماری بین زنان است باید تحقیقات لازم در جهت به کاهش رساندن خطرات این بیماری انجام شود. باید بدانیم زنان فعال می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را تقریباً به نصف کاهش دهند.

از میان 130957 زن اروپایی که در این مطالعه شرکت داشتند، 69838 تومور به صورت موضعی (تهاجمی) گسترش یافته بودند و 6667 نفر دارای تومورهایی بودند که هنوز گسترش نیافته بودند. این تیم همچنین یک گروه مقایسه ای متشکل از 54452 زن را که سرطان پستان نداشتند مورد بررسی قرار دادند.

محققان همچنین از مطالعاتی استفاده کردند که از داده‌های UK Biobank برای بررسی استعداد ژنتیکی برای فعالیت بدنی، یا زمان نشستن  که توسط ردیاب‌های فعالیت مچ‌اندازه‌گیری می‌شود، برای پیش‌بینی میزان فعال یا غیرفعال بودن شرکت‌کنندگان استفاده کردند.

 تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که اگر فرد فعالیت بدنی شدید داشته باشد ۳۸ درصد کمتردرمعرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرد. هرچه تحرک فرد کم تر باشد خطر ابتلا به این نوع سرطان افزایش می‌یابد.  

نتایج حتی با فاکتور ژنتیکی سایر اثرات نامرتبط مانند سیگار کشیدن و اضافه وزن تغییر نکرد. محققان می‌گویند:« نتایج این آزمایش ها رابطه بین فعالیت بدنی و خطر ابتلا به سرطان سینه را به خوبی گزارش می‌کند».

به گزارش سیناپرس، آنها همچنین بر این باورند که فعالیت بدنی بیشتر و اختصاص زمان کمتری برای نشستن احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا