شناسایی سلول های سرطان پستان که از درمان فرار می کنند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان مؤسسه سرطان Tisch کوه سینا مکانیسمی را کشف کرده ‌اند که طی آن سلول ‌های خاص سرطان پستان، با تنظیم متاستازهای خود و تامین انتشار سوخت از محل اصلی تومور، مسیرهای حمله به اندام ‌های دوردستی مانند ریه ‌ها را تعیین می ‌کنند.

برای اولین بار، دانشمندان نوعی سلول سرطانی را در تومورهای پستان سه گانه منفی شناسایی کرده اند که در حمله به اندام های دوردست بسیار کارآمد هستند؛ با این حال رشد آن ها به محض استعمار این اندام ها، کند می شود. این سلول ها دارای نشانه ای از تولید کند پروتئینی به نام srGAP1 هستند که معمولاً به پیشرفت سرطان نسبت داده می شود.

محققان همچنین با بررسی مدل‌ های حیوانی دریافتند که این سلول ‌های خاص، باعث ایجاد پدیده ‌ای می ‌شوند که آن ها را در اندام ‌های دور از جمله ریه‌ ها، در حالت خفته نگه می ‌دارد.

این یافته بسیار مهم است، زیرا سلول های سرطانی باید به طور موثر در مکان های دوردست زنده بمانند، و وجود آن ها در حالت خفته، به این سلول ها اجازه می دهد تا از درمان هایی که رشد سریع طبیعی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند فرار کرده و متعاقبا، متاستاتیک شوند.

پژوهشگران گفته اند: یافته ‌های ما بر اهمیت در نظر گرفتن تغییرات فنوتیپی که ممکن است حین درمان سلول‌ های سرطانی با استراتژی ‌های درمانی مانند شیمی درمانی رخ دهد، تأکید می ‌کند.

به گزارش سیناپرس،  مطالعات ما نشان داده است که استراتژی‌ های درمانی انتخابی ‌تر با ترکیب درمان ‌هایی علیه سلول ‌های در حال تقسیم و سلول ‌های خفته مهاجم، ممکن است برای جلوگیری از بیماری متاستاتیک ضروری باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا