بی تحرکی خطر مرگ زود هنگام را در پی دارد

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که بر روی بیش از نیم میلیون نفر انجام شد، بیماران دیابت نوع 2 که به سرطان مبتلا می شوند، در صورت سیگاری بودن یا کم تحرکی، بیشتر در معرض خطر مرگ طی هفت سال آینده هستند.

در سال های اخیر، سرطان به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت، بر بیماری های قلبی عروقی پیشی گرفته است.

محققان دانشگاه آرهوس گفته اند، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در حال حاضر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند تا بیماری های قلبی عروقی. کسب اطلاعات بیشتر در مورد عواملی که بر بقای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر می گذارند، کلید مهار این افزایش است.

محققان دانمارکی با همکاری دانشمندان سوئدی، عوامل موثر در بقای بیماران دیابت نوع 2 که به یکی از چهار نوع شایع سرطان پستان، ریه، پروستات و روده بزرگ مبتلا بودند، را بررسی کردند.

پژوهشگران در تحقیق اخیر، داده های 660 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 63 سال، که 43 درصد از آن ها زن بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان به طور متوسط به مدت هفت سال پیگیری شدند. به گزارش سیناپرس، هیچ یک از شرکت کنندگان در هنگام شروع مطالعه، مبتلا به سرطان نبودند؛ در طول مدت پیگیری، 32 هزار نفر از آن ها به یکی از چهار سرطان سینه، ریه، پروستات یا روده بزرگ مبتلا شدند.

بررسی ها نشان داد: فعالیت بدنی کم و سیگار کشیدن، دو عامل خطری هستند که به شدت با مرگ در افراد مبتلا به دیابت و سرطان مرتبط هستند. به گزارش سیناپرس، در طول مطالعه، احتمال مرگ افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 2 برابر بیشتر بود. همچنین سطوح پایین فعالیت بدنی (کمتر از 3-5 روز در هفته) با افزایش 1.6 درصدی خطر مرگ همراه بود.

محققان اضافه کرده اند: یافته های ما نشان داده است که سیگار کشیدن و فعالیت بدنی کم نه تنها در بروز دیابت و سرطان نقش دارند، بلکه ممکن است خطر مرگ زودهنگام ناشی از این دو بیماری را نیز افزایش دهند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در اجلاس سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت ارائه شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا